XVIII. yüzyıl yazarlarının ve yapıtlarının incelendiği bu çalışmanın amacı, ülkemizde göz ardı edilen ya da önemsenmeyen, dönüm noktası olan bu yüzyıla, edebiyata ilgi duyanların, özellikle Rus ve Slav edebiyatı araştırmacılarının dikkatini çekmektir. Bu eser dönemin Feofan Prokopoviç, A. D. Kantemir, M. V. Lomonosov, D. İ. Fonfizin gibi önde gelen yazarlarını ve onların yapıtlarını tanıtmak amacıyla hazırlanmıştır. Okuyucu, bu monografide ele alınan çağın derinliklerine daldıkça, Rus edebiyatının ne denli aşamalardan geçtiğini, I. Petro döneminin, “Hümanist Barok Slavseverlik” çağı ile örtüştüğünü, diğer yandan ise Feofan Prokopoviç'in skolastik Ortodoks kilisesinin katı kurallarına karşı başkaldırısıyla noktalandığını öğrenecek; Klasisizm akımının “Fenerli Prensi” olarak tanınan A. D. Kantemir'in ‘satire'leriyle Rus edebiyatında yer edinmesine, sentimentalizmin ise edebiyatın dışına çıkarak Rus kültür yaşamının bir öğesi durumuna gelmesine tanık olacaktır. D. İ. Fonfizin, N. M. Derjavin, Novikov'un adları, Rusya Bilimler Akademisi'nin ve Güzel Sanatlar Akademisi'nin kuruluşu, halk okullarının açılışı, opera ve tiyatroların yayılması, çağının çok ötesinde bir kadın olan II. Katerin'nın sayesinde ün ve güç kazanmıştır. Bu dönem içinde yaşamış olan adı geçen yazarlar, her ne kadar kendi çarlarına bağlı olsalar da aldıkları Avrupa tarzı eğitim, zamanın kalıplarını zorlayan düşünce ve özgün yapıtlarıyla yeni bir edebiyatın doğuşuna ışık tutmuşlardır. Burada anlatmak istediğimiz, iki devin kanatları altında, dünya edebiyatını ve kültürünü adeta süzgeçten geçirip benimseyerek XVIII. yüzyıl Rus yazarlarının kendi yol arayışlarına tanık olmaktır. (Arka kapaktan)
XVIII. yüzyıl yazarlarının ve yapıtlarının incelendiği bu çalışmanın amacı, ülkemizde göz ardı edilen ya da önemsenmeyen, dönüm noktası olan bu yüzyıla, edebiyata ilgi duyanların, özellikle Rus ve Slav edebiyatı araştırmacılarının dikkatini çekmektir. Bu eser dönemin Feofan Prokopoviç, A. D. Kantemir, M. V. Lomonosov, D. İ. Fonfizin gibi önde gelen yazarlarını ve onların yapıtlarını tanıtmak amacıyla hazırlanmıştır. Okuyucu, bu monografide ele alınan çağın derinliklerine daldıkça, Rus edebiyatının ne denli aşamalardan geçtiğini, I. Petro döneminin, “Hümanist Barok Slavseverlik” çağı ile örtüştüğünü, diğer yandan ise Feofan Prokopoviç'in skolastik Ortodoks kilisesinin katı kurallarına karşı başkaldırısıyla noktalandığını öğrenecek; Klasisizm akımının “Fenerli Prensi” olarak tanınan A. D. Kantemir'in ‘satire'leriyle Rus edebiyatında yer edinmesine, sentimentalizmin ise edebiyatın dışına çıkarak Rus kültür yaşamının bir öğesi durumuna gelmesine tanık olacaktır. D. İ. Fonfizin, N. M. Derjavin, Novikov'un adları, Rusya Bilimler Akademisi'nin ve Güzel Sanatlar Akademisi'nin kuruluşu, halk okullarının açılışı, opera ve tiyatroların yayılması, çağının çok ötesinde bir kadın olan II. Katerin'nın sayesinde ün ve güç kazanmıştır. Bu dönem içinde yaşamış olan adı geçen yazarlar, her ne kadar kendi çarlarına bağlı olsalar da aldıkları Avrupa tarzı eğitim, zamanın kalıplarını zorlayan düşünce ve özgün yapıtlarıyla yeni bir edebiyatın doğuşuna ışık tutmuşlardır. Burada anlatmak istediğimiz, iki devin kanatları altında, dünya edebiyatını ve kültürünü adeta süzgeçten geçirip benimseyerek XVIII. yüzyıl Rus yazarlarının kendi yol arayışlarına tanık olmaktır. (Arka kapaktan)