#smrgSAHAF Bozkırdan Bağımsızlığa Manas - 1995
Kitapta yer alan yazılar, Manas destanını çok çeşitli yönleriyle ele alıyor. İlk sırada destan geleneği, destanın anlatım özellikleri, Manas destanında yer alan fasıllar ve Manas destanını söyleyen ozanlar bölümü yer alıyor. Bundan sonra Manas destanının Altaylar ve Anadolu ile bağları, yani Manas destanının kültür bağlan bölümü geliyor. Kültür bağı, dil bağlarını ve tarihi perspektifi gündeme getiriyor. Sosyal yapı bölümünde yiğitlik idealleri, bozkır şehir ilişkisi söz konusu ediliyor. Bozkır kanunu ve savaş bölümünde askeri terimler, savaşın bir hedefi ve neticesi olan ganimet ve kahramanların ölümü inceleniyor. Bozkırda yurt bölümü, aile yapısını ele alıyor ve leviratus aile tipini psikolojik boyutlarıyla inceliyor. İnançlar konusunda Şamanizm, arkaik bir zemin teşkil ediyor. İslamiyet, bozkıra, göçebeliğe, destana özgü bir biçimde inançlar silsilesinin en yeni katmanı. Yemin çeşitlerinin ve and içme biçimlerinin büyük bir çoğunluğu Şamanizm kökenli; karşılaştırma yapıldığında bu and içme biçimlerinin büyük bir çoğunluğuna Anadolu'da da rastlandığını görmekteyiz. Dördüncü boyut, rüyalar alemini irdeliyor: bu alemi, doğu-batı, İslami-evrensel boyutlarıyla tahlil ediyor. Kimlik ve ideoloji bölümü Manas destanının siyasi ve güncel yönünü konu ediyor: destanları ideolojik kalıplara yerleştirebilmek için yapılan düzenlemeler ve sansürler bu bölümde ele alınıyor. Yine bu bölümde, hem bireysel hem toplumsal açıdan Kırgız kimliğinin destanda ne tür bir ifade bulduğu ve nasıl tanımlandığı anlatılıyor. Günümüze de hoşgörü mesajları veren Manas destanı üzerindeki bu araştırmaların bir referans kaynağı olduğunu söyleyebiliriz. (Sunuştan)
Kitapta yer alan yazılar, Manas destanını çok çeşitli yönleriyle ele alıyor. İlk sırada destan geleneği, destanın anlatım özellikleri, Manas destanında yer alan fasıllar ve Manas destanını söyleyen ozanlar bölümü yer alıyor. Bundan sonra Manas destanının Altaylar ve Anadolu ile bağları, yani Manas destanının kültür bağlan bölümü geliyor. Kültür bağı, dil bağlarını ve tarihi perspektifi gündeme getiriyor. Sosyal yapı bölümünde yiğitlik idealleri, bozkır şehir ilişkisi söz konusu ediliyor. Bozkır kanunu ve savaş bölümünde askeri terimler, savaşın bir hedefi ve neticesi olan ganimet ve kahramanların ölümü inceleniyor. Bozkırda yurt bölümü, aile yapısını ele alıyor ve leviratus aile tipini psikolojik boyutlarıyla inceliyor. İnançlar konusunda Şamanizm, arkaik bir zemin teşkil ediyor. İslamiyet, bozkıra, göçebeliğe, destana özgü bir biçimde inançlar silsilesinin en yeni katmanı. Yemin çeşitlerinin ve and içme biçimlerinin büyük bir çoğunluğu Şamanizm kökenli; karşılaştırma yapıldığında bu and içme biçimlerinin büyük bir çoğunluğuna Anadolu'da da rastlandığını görmekteyiz. Dördüncü boyut, rüyalar alemini irdeliyor: bu alemi, doğu-batı, İslami-evrensel boyutlarıyla tahlil ediyor. Kimlik ve ideoloji bölümü Manas destanının siyasi ve güncel yönünü konu ediyor: destanları ideolojik kalıplara yerleştirebilmek için yapılan düzenlemeler ve sansürler bu bölümde ele alınıyor. Yine bu bölümde, hem bireysel hem toplumsal açıdan Kırgız kimliğinin destanda ne tür bir ifade bulduğu ve nasıl tanımlandığı anlatılıyor. Günümüze de hoşgörü mesajları veren Manas destanı üzerindeki bu araştırmaların bir referans kaynağı olduğunu söyleyebiliriz. (Sunuştan)