#smrgSAHAF Emil yahut Terbiyeye Dair -
Emile, yirmi yaşına geldiğinde, eğitmeni, dinin gerçeklerini koyacaktır önüne. Protestanken katolik olan, sonra yeniden dönen Rousseau, böylece, iman öğrenimini, bir katolik rahibe, Savoie'lı papaza bırakır. Filozofların birbirleriyle çelişen düşünceleri arasında sallantıda kalmış yazarımız, sonunda «iç dünyadaki ışık»a başvurmaya karar verir. İçtealik içindeki bir yürek, duru duygular, gerçeğin akıldan önceki koşuludur İnsanın, duygular dan önce gelen bır yargılama gücü vardır, insan, Locke ve onun gibi düşünürlere aykırı olarak, “duygusal ve edilgen değil, etkin ve zeki bir varlıktır. Çevresinde her şey cansız maddedir; ama yine de düzenlenmiş bir hareket halindedir o. Oysa, «dönüşen madde bana bir irade gösteriyorsa, belli kanunlara göre değişip gelişen madde bana bir zekayı gösterir. Böylece, yüce zekaya, Tanrıya erişir.
Emile, yirmi yaşına geldiğinde, eğitmeni, dinin gerçeklerini koyacaktır önüne. Protestanken katolik olan, sonra yeniden dönen Rousseau, böylece, iman öğrenimini, bir katolik rahibe, Savoie'lı papaza bırakır. Filozofların birbirleriyle çelişen düşünceleri arasında sallantıda kalmış yazarımız, sonunda «iç dünyadaki ışık»a başvurmaya karar verir. İçtealik içindeki bir yürek, duru duygular, gerçeğin akıldan önceki koşuludur İnsanın, duygular dan önce gelen bır yargılama gücü vardır, insan, Locke ve onun gibi düşünürlere aykırı olarak, “duygusal ve edilgen değil, etkin ve zeki bir varlıktır. Çevresinde her şey cansız maddedir; ama yine de düzenlenmiş bir hareket halindedir o. Oysa, «dönüşen madde bana bir irade gösteriyorsa, belli kanunlara göre değişip gelişen madde bana bir zekayı gösterir. Böylece, yüce zekaya, Tanrıya erişir.