Öteden beri kelâmın ve kelâm problemlerinin nasıl ele alındığı, nasıl incelendiği ve ne gibi sonuçlara varıldığı, bu konuda kimlerin ne söylediği, daha da önemlisi tarihi bir seyir içerisinde gelişen mezhep ve ekollerin bu problemlere nasıl yaklaştıkları hep merak ve inceleme konusu olmuştur.
Biz bu araştırmamızda, Ebû Hanife (öl.150)'den Ömer en-Nesefî (öl.537)'ye kadarki süre içersinde kelâmı problemlerin neler olduğunu, bu problemlere nasıl yaklaştığını, özellikle Mâturidî ekolünün hangi neticelere vardığını araştırmaya çalıştık.
Çalışmamızı yürütürken Nesefî'nin "Akaid Metni"ndeki görüşlerini esas aldık. Fakat, sadece onun Akaid'inde ortaya koyduğu görüşlerini nakletmekle kalmayıp, sınırları içerisinde kalmak şartıyla Ebû Hanife, İmam el-Mâturîdî (öl.233), İmam Ebû Yusr Muhammed el-Pezdevî (öl.493) ve Nesefî akaidinin en meşhur sarihi Sa'du'd-din Mes'ud bin Ömer el-Teftazânî (öl.797)'nin ve dolayısıyla da İmam el-Eş'arî'nin; yeri geldikçe görüşlerine yer verdik, yeri geldikçe de mezheplerin genel görüşlerini, Mu'tezile, Cebriye, Şiîlik vs. gibi Ehl-i Sünnet dışındaki ekollerin görüşlerini birbirleriyle mukayese etmeye çalıştık. (Önsözden)
Öteden beri kelâmın ve kelâm problemlerinin nasıl ele alındığı, nasıl incelendiği ve ne gibi sonuçlara varıldığı, bu konuda kimlerin ne söylediği, daha da önemlisi tarihi bir seyir içerisinde gelişen mezhep ve ekollerin bu problemlere nasıl yaklaştıkları hep merak ve inceleme konusu olmuştur.
Biz bu araştırmamızda, Ebû Hanife (öl.150)'den Ömer en-Nesefî (öl.537)'ye kadarki süre içersinde kelâmı problemlerin neler olduğunu, bu problemlere nasıl yaklaştığını, özellikle Mâturidî ekolünün hangi neticelere vardığını araştırmaya çalıştık.
Çalışmamızı yürütürken Nesefî'nin "Akaid Metni"ndeki görüşlerini esas aldık. Fakat, sadece onun Akaid'inde ortaya koyduğu görüşlerini nakletmekle kalmayıp, sınırları içerisinde kalmak şartıyla Ebû Hanife, İmam el-Mâturîdî (öl.233), İmam Ebû Yusr Muhammed el-Pezdevî (öl.493) ve Nesefî akaidinin en meşhur sarihi Sa'du'd-din Mes'ud bin Ömer el-Teftazânî (öl.797)'nin ve dolayısıyla da İmam el-Eş'arî'nin; yeri geldikçe görüşlerine yer verdik, yeri geldikçe de mezheplerin genel görüşlerini, Mu'tezile, Cebriye, Şiîlik vs. gibi Ehl-i Sünnet dışındaki ekollerin görüşlerini birbirleriyle mukayese etmeye çalıştık. (Önsözden)