Tevhîd Mertebeleri altıdır. "Meratib-i Tevhid Süluku" en alt noktası Beşeriyyet ve en üst noktası da Tevhid-i Zat diye isimlendirilen bir çember gibi düşünülür. Bu çemberin Beşeriyyet durağından itibaren başlayan Yükseliş Kavsi: Tevhid-i Ef'al, Tevhid-i Sıfat ve Tevhid-i Zat mertebelerini kapsar; bunlara da Beka Mertebeleri denir. Bu çemberin İniş Kavsi ise: Cem', Hazretü-l Cem' ve Cemmü-l Cem' mertebelerini kapsar; bunlara da Beka Mertebeleri denir. Bu iki kavis tamamlanınca Cemmü-l Cem' mertebesi ile Beşeriyyet durağı çakışır. Salik böylece hareket noktasına geri dönmüş olur. Ama bu dönüşte saliğin elde ettiği idrak ile salt beşer seviyesinde yani bu manevi yolculuğun başındaki idraki arasında pek büyük bir fark vardır.
Cem'ül Cem makâmını hazmeden kişi Cenâb-ı Hakk'ın ilâhî lütuflarını kulluk perdesi altında vekarla setreden bir İnsân-ı Kâmil ve bir Mânevî Mürebbi'dir. Böyle bir kişiye erişip de bu niteliğini keşfeden kimse bilmelidir ki önüne çıkmış olan bu fırsat kemâle ermek için hayatının fırsatıdır.
Necmettin Şahinler, Ganiyy-i Muhtefî'nin Nefesler'inin 8. Bölümünü oluşturan "Merâtib-i Muhtefî'nin Nefesler'inin 8. Bölümünü oluşturan "Merâtib-i Tevhîd Risâlesi"nin bu yorumuyla irfânî literatüre önemli bir katkıda bulunmaktadır.
Tevhîd Mertebeleri altıdır. "Meratib-i Tevhid Süluku" en alt noktası Beşeriyyet ve en üst noktası da Tevhid-i Zat diye isimlendirilen bir çember gibi düşünülür. Bu çemberin Beşeriyyet durağından itibaren başlayan Yükseliş Kavsi: Tevhid-i Ef'al, Tevhid-i Sıfat ve Tevhid-i Zat mertebelerini kapsar; bunlara da Beka Mertebeleri denir. Bu çemberin İniş Kavsi ise: Cem', Hazretü-l Cem' ve Cemmü-l Cem' mertebelerini kapsar; bunlara da Beka Mertebeleri denir. Bu iki kavis tamamlanınca Cemmü-l Cem' mertebesi ile Beşeriyyet durağı çakışır. Salik böylece hareket noktasına geri dönmüş olur. Ama bu dönüşte saliğin elde ettiği idrak ile salt beşer seviyesinde yani bu manevi yolculuğun başındaki idraki arasında pek büyük bir fark vardır.
Cem'ül Cem makâmını hazmeden kişi Cenâb-ı Hakk'ın ilâhî lütuflarını kulluk perdesi altında vekarla setreden bir İnsân-ı Kâmil ve bir Mânevî Mürebbi'dir. Böyle bir kişiye erişip de bu niteliğini keşfeden kimse bilmelidir ki önüne çıkmış olan bu fırsat kemâle ermek için hayatının fırsatıdır.
Necmettin Şahinler, Ganiyy-i Muhtefî'nin Nefesler'inin 8. Bölümünü oluşturan "Merâtib-i Muhtefî'nin Nefesler'inin 8. Bölümünü oluşturan "Merâtib-i Tevhîd Risâlesi"nin bu yorumuyla irfânî literatüre önemli bir katkıda bulunmaktadır.