#smrgKİTABEVİ Jön Türk Dönemi Türk Milliyetçiliği - 2022

Kondisyon:
Yeni
Basıldığı Matbaa:
Şefik Matbaası
Dizi Adı:
Araştırma - İnceleme 40
ISBN-10:
9754704051
Kargoya Teslim Süresi:
4&6
Cilt:
Amerikan Cilt
Stok Kodu:
1199008635
Boyut:
14x20
Sayfa Sayısı:
222 s.
Basım Yeri:
İstanbul
Baskı:
7
Basım Tarihi:
2022
Çeviren:
Tansel Demirel
Kapak Türü:
Karton Kapak
Kağıt Türü:
3. Hamur
Dili:
Türkçe
Kategori:
indirimli
145,55
Havale/EFT ile: 141,18
Siparişiniz 4&6 iş günü arasında kargoda
1199008635
394799
Jön Türk Dönemi Türk Milliyetçiliği -        2022
Jön Türk Dönemi Türk Milliyetçiliği - 2022 #smrgKİTABEVİ
145.55
Türkiye'nin çağdaşlaşma tarihinde milliyetçiliğin (Türkçülük) çok önemli yeri var. Osmanlı aydınları önceleri, "Batı Avrupa tipi" milliyetçiliğin, daha sonralarıysa "Doğu Avrupa (Balkanlar) tipi" milliyetçiliğin etkisine girdiler. İslâmî bir anlamı olan "millet" kelimesi de yavaş yavaş "ulus" anlamında kullanılmaya başladı. Türk milliyetçiliğinin kollarından biri, "Osmanlı milleti" fikrini devralmıştı; amaç bir Osmanlı ulus-devlet kurmaktı.

Ziya Gökalp, 1918'de, Osmanlılıkla Turancılığın birbirine bağlı olduğunu yazmış ve millî Türk kimliğini kazanan Osmanlı kültürünün yayılmasıyla büyük bir Türk milletinin oluşacağını iddia ediyordu. Diğer bir akımın amacı, Asya'da Osmanlı olmayan bir Türk devleti yaratmaktı. Bu iki akım da başarılı olamayacak, bütün Türklerin birleşmesi Ekim Devrimi ve Kurtuluş Savaşı sonrasında büsbütün imkânsız hale gelecekti.

Yeni kurulan Cumhuriyet'in milliyetçiliği sadece Anadolu Türklerine yönelikti; yine de, Jön Türk dönemi milliyetçiliği, Cumhuriyet milliyetçiliğinin önünü açmıştır, denebilir, Elinizdeki kitabında Masami Arai, genel kanının aksine, Türk milliyetçilerinin hep laikleşme ve Batılılaşma siyaseti izlemediklerini ileri sürüyor, Meşrutiyet milliyetçilerinin daha çok İslâmlaşma'dan ve "muasır-laşma"dan yana olduklarına işaret ediyor.

Batılı olmayan ülkelerin çağdaşlaşma tarihinin Batı standartlarıyla kavranmasının doğru olmadığını düşünen (ve Batılı olmayan!) Masami Arai, elinizdeki kitapta, Türk Derneği, Genç Kalemler, Türk Ocağı ve İslâm Mecmuası gibi Türkçü yayınlarda çıkmış yazıların ayrıntılı bir dökümünü de veriyor. (Arka kapaktan)

Türkiye'nin çağdaşlaşma tarihinde milliyetçiliğin (Türkçülük) çok önemli yeri var. Osmanlı aydınları önceleri, "Batı Avrupa tipi" milliyetçiliğin, daha sonralarıysa "Doğu Avrupa (Balkanlar) tipi" milliyetçiliğin etkisine girdiler. İslâmî bir anlamı olan "millet" kelimesi de yavaş yavaş "ulus" anlamında kullanılmaya başladı. Türk milliyetçiliğinin kollarından biri, "Osmanlı milleti" fikrini devralmıştı; amaç bir Osmanlı ulus-devlet kurmaktı.

Ziya Gökalp, 1918'de, Osmanlılıkla Turancılığın birbirine bağlı olduğunu yazmış ve millî Türk kimliğini kazanan Osmanlı kültürünün yayılmasıyla büyük bir Türk milletinin oluşacağını iddia ediyordu. Diğer bir akımın amacı, Asya'da Osmanlı olmayan bir Türk devleti yaratmaktı. Bu iki akım da başarılı olamayacak, bütün Türklerin birleşmesi Ekim Devrimi ve Kurtuluş Savaşı sonrasında büsbütün imkânsız hale gelecekti.

Yeni kurulan Cumhuriyet'in milliyetçiliği sadece Anadolu Türklerine yönelikti; yine de, Jön Türk dönemi milliyetçiliği, Cumhuriyet milliyetçiliğinin önünü açmıştır, denebilir, Elinizdeki kitabında Masami Arai, genel kanının aksine, Türk milliyetçilerinin hep laikleşme ve Batılılaşma siyaseti izlemediklerini ileri sürüyor, Meşrutiyet milliyetçilerinin daha çok İslâmlaşma'dan ve "muasır-laşma"dan yana olduklarına işaret ediyor.

Batılı olmayan ülkelerin çağdaşlaşma tarihinin Batı standartlarıyla kavranmasının doğru olmadığını düşünen (ve Batılı olmayan!) Masami Arai, elinizdeki kitapta, Türk Derneği, Genç Kalemler, Türk Ocağı ve İslâm Mecmuası gibi Türkçü yayınlarda çıkmış yazıların ayrıntılı bir dökümünü de veriyor. (Arka kapaktan)

Yorum yaz
Bu kitabı henüz kimse eleştirmemiş.
Kapat