#smrgKİTABEVİ Kızılbaşlık Kökeni Evrimi ve Felsefesi : Kadim Kürt İnanışı - 2016
İnsan, sadece varolan varlıklara karşı değil, bütün insanlara karşıda sorumlu, onlarla eşit ve eş değerdedir. Doğada herkese yetecek kadar nimet vardır; yeter ki insanlar açgözlülük yapmadan kendi aralarında hakça ve eşitçe bölüştürebilsinler; eşitsizlik şiddet kullanılarak gerçekleştirilmiştir. Tanrı'ya ulaşmanın yolla; karanlığı yenip, aydınlığa ulaşmaktır. Aydınlığın yolu da ilimden geçer. llimle insan, Tanrı'nın aşkla var ettiği kainatın serrını çözebilir. Kızılbaşların ve Alevilerin eğitime ve müspet bilimlere verdikleri önemin nedeni budur. Bu yüzden, Alevi/Kızılbaşlarda Tanrı uluhiyetten çok, insan aklının yaratması olan bilimdir.
İnsan akıl ve sezgiyle Tanrı'yı kavrayabilir, bilimsel çalışmalarıyla da O'na ulaşabilir. Eğitim ve bilimin önemi burada kaynaklanmaktadır. Ancak eğitimli insan, varlığının farkına varabilir; varlığının farkına varmak, kötülüklerden sakınan, nefsini kontrol etmesini bilen, dolayısıyla kamil insan olmaya gayret eden insandır. insan özü itibarıyla Tanrı'ya bağlıysa, Tanrı da varlığı itibarıyla insana bağlıdır. insan; Tanrı'yı da uygar insanı da kendi emeğiyle yaratmıştı,
İnsan, sadece varolan varlıklara karşı değil, bütün insanlara karşıda sorumlu, onlarla eşit ve eş değerdedir. Doğada herkese yetecek kadar nimet vardır; yeter ki insanlar açgözlülük yapmadan kendi aralarında hakça ve eşitçe bölüştürebilsinler; eşitsizlik şiddet kullanılarak gerçekleştirilmiştir. Tanrı'ya ulaşmanın yolla; karanlığı yenip, aydınlığa ulaşmaktır. Aydınlığın yolu da ilimden geçer. llimle insan, Tanrı'nın aşkla var ettiği kainatın serrını çözebilir. Kızılbaşların ve Alevilerin eğitime ve müspet bilimlere verdikleri önemin nedeni budur. Bu yüzden, Alevi/Kızılbaşlarda Tanrı uluhiyetten çok, insan aklının yaratması olan bilimdir.
İnsan akıl ve sezgiyle Tanrı'yı kavrayabilir, bilimsel çalışmalarıyla da O'na ulaşabilir. Eğitim ve bilimin önemi burada kaynaklanmaktadır. Ancak eğitimli insan, varlığının farkına varabilir; varlığının farkına varmak, kötülüklerden sakınan, nefsini kontrol etmesini bilen, dolayısıyla kamil insan olmaya gayret eden insandır. insan özü itibarıyla Tanrı'ya bağlıysa, Tanrı da varlığı itibarıyla insana bağlıdır. insan; Tanrı'yı da uygar insanı da kendi emeğiyle yaratmıştı,