#smrgKİTABEVİ Mario Prassinos : Bir Sanatçının İzinde = Mario Prassinos : In Pursuit of an Artist - 2016
Mario Prassinos'un resimlerinden kitap illüstrasyonlarına, dokuma örneklerinden gravürlere uzanan farklı teknikteki özgün ve çarpıcı eserlerinin bir araya getirildiği katalogda, sanatçının kızı Catherine Prassinos, Enis Batur ve Seza Sinanlar Uslu'nun yazıları bulunuyor. Catherine Prassinos babasının İstanbul'la kurduğu ilişkiden ve şehirdeki anılarından bahsederken, Enis Batur sanatçının eserlerinde İstanbul'da geçen çocukluğunun ve Fransa yıllarında içinde bulunduğu sanat ortamının izlerini arıyor. Prassinos'un çarpıcı ve özgün karakterini, sürrealizmle başlayıp realist bir anlayışa yönelen üslubunu, II. Dünya Savaşı sırasında faşizme karşı aldığı sanatsal duruşu inceleyen Uslu, sanatçının bellekle kurduğu ilişki üzerinde özellikle duruyor: "İnsan şeyleri, (ya da insanları) tanımaz, onları anımsar" diyen sanatçı, eserlerinde belleğindeki geçmişe dair izleri yansıtıyor. Hafızaya aldığını bildiği ama erişemediği, tam ve net olarak anımsayamadığı hatıraları, kendi deyişiyle "zarara uğramış bir belleğin oluşturabileceği" portreler olarak izleyecilerine sunuyor.
-----
The exhibition Mario Prassinos, In Pursuit of an Artist: İstanbul-Paris-İstanbul is centered on the art of Mario Prassinos, born into a Greek family of artists in Istanbul, whose artistic career began among the 20th-century Avant-Gardes in Paris. Curated by Seza Sinanlar Uslu with specialists Catherine Prassinos and Thierry Rye as consultants, the exhibition is accompanied by an exhaustive catalogue.
Featuring a range of original and striking works by Mario Prassinos, including paintings, book illustrations, fabric samples, and engravings, the catalogue also contains articles written by the artist's daughter Catherine Prassinos, Enis Batur, and Seza Sinanlar Uslu. Catherine Prassinos focuses on her father's relationship with Istanbul and his memories of the city, whereas Enis Batur seeks, in the artist's works, the traces of the childhood he spent in Istanbul and the art milieu he was a part of during his years in France. Carefully examining the unique and outstanding personality of Prassinos, his style that extends from Surrealism to Realism, and his artistic stance against Fascism during World War II, Uslu particularly concentrates on the relationship the artist establishes with memory: "People do not recognize things (or other people), they remember them" says Prassinos, who reflects traces of the past from memory in his works. He presents to viewers the memories he recorded in memory, but could not access or recall exactly and clearly, as portraits that, in his words, could only be "created by a damaged memory."
Mario Prassinos'un resimlerinden kitap illüstrasyonlarına, dokuma örneklerinden gravürlere uzanan farklı teknikteki özgün ve çarpıcı eserlerinin bir araya getirildiği katalogda, sanatçının kızı Catherine Prassinos, Enis Batur ve Seza Sinanlar Uslu'nun yazıları bulunuyor. Catherine Prassinos babasının İstanbul'la kurduğu ilişkiden ve şehirdeki anılarından bahsederken, Enis Batur sanatçının eserlerinde İstanbul'da geçen çocukluğunun ve Fransa yıllarında içinde bulunduğu sanat ortamının izlerini arıyor. Prassinos'un çarpıcı ve özgün karakterini, sürrealizmle başlayıp realist bir anlayışa yönelen üslubunu, II. Dünya Savaşı sırasında faşizme karşı aldığı sanatsal duruşu inceleyen Uslu, sanatçının bellekle kurduğu ilişki üzerinde özellikle duruyor: "İnsan şeyleri, (ya da insanları) tanımaz, onları anımsar" diyen sanatçı, eserlerinde belleğindeki geçmişe dair izleri yansıtıyor. Hafızaya aldığını bildiği ama erişemediği, tam ve net olarak anımsayamadığı hatıraları, kendi deyişiyle "zarara uğramış bir belleğin oluşturabileceği" portreler olarak izleyecilerine sunuyor.
-----
The exhibition Mario Prassinos, In Pursuit of an Artist: İstanbul-Paris-İstanbul is centered on the art of Mario Prassinos, born into a Greek family of artists in Istanbul, whose artistic career began among the 20th-century Avant-Gardes in Paris. Curated by Seza Sinanlar Uslu with specialists Catherine Prassinos and Thierry Rye as consultants, the exhibition is accompanied by an exhaustive catalogue.
Featuring a range of original and striking works by Mario Prassinos, including paintings, book illustrations, fabric samples, and engravings, the catalogue also contains articles written by the artist's daughter Catherine Prassinos, Enis Batur, and Seza Sinanlar Uslu. Catherine Prassinos focuses on her father's relationship with Istanbul and his memories of the city, whereas Enis Batur seeks, in the artist's works, the traces of the childhood he spent in Istanbul and the art milieu he was a part of during his years in France. Carefully examining the unique and outstanding personality of Prassinos, his style that extends from Surrealism to Realism, and his artistic stance against Fascism during World War II, Uslu particularly concentrates on the relationship the artist establishes with memory: "People do not recognize things (or other people), they remember them" says Prassinos, who reflects traces of the past from memory in his works. He presents to viewers the memories he recorded in memory, but could not access or recall exactly and clearly, as portraits that, in his words, could only be "created by a damaged memory."