Modernleşmeyi, materyalizm ve pozitivizm ekseninde yapma mücadelesi veren Jön Türklerin faaliyetlerinin, bir tahrip ve tahrif, dinî esaslarda şüphe uyandırma, insanları inkara yönelterek inançlarını bozma olduğu söylenebilir.
Çalışmamızda, işte onların görüşlerini açıklayan birkaç örnek:
“Ahmed Rıza ben dinsizim dermiş. Haşa, o adam dinsiz değildir. Çünkü o, Comte'un mesleğine inanmış. Demek ki iman var.”
Abdullah Cevdet:
“Halklar aydınlığa kavuştukça özgür düşünce ve akıl, eski doktrinleri yıkacaktır. Dinler, içi oyulmuş yapılar gibi yıkılıp gidecektir…”
Ziya Gökalp, “milli din” hayalini şöyle açıklar:
“Dinin milli şekilde canlandırılması, dinden masalların uzaklaştırılması, ayin ve merasimlerin, hutbenin, ezanın Türkçeleştirilmesi.”
Celal Nuri:
“İstikbalde din, sadece vicdana ait olacaktır. Fen ve tecrübe, onun yerini alacak…”
Modernleşmeyi, materyalizm ve pozitivizm ekseninde yapma mücadelesi veren Jön Türklerin faaliyetlerinin, bir tahrip ve tahrif, dinî esaslarda şüphe uyandırma, insanları inkara yönelterek inançlarını bozma olduğu söylenebilir.
Çalışmamızda, işte onların görüşlerini açıklayan birkaç örnek:
“Ahmed Rıza ben dinsizim dermiş. Haşa, o adam dinsiz değildir. Çünkü o, Comte'un mesleğine inanmış. Demek ki iman var.”
Abdullah Cevdet:
“Halklar aydınlığa kavuştukça özgür düşünce ve akıl, eski doktrinleri yıkacaktır. Dinler, içi oyulmuş yapılar gibi yıkılıp gidecektir…”
Ziya Gökalp, “milli din” hayalini şöyle açıklar:
“Dinin milli şekilde canlandırılması, dinden masalların uzaklaştırılması, ayin ve merasimlerin, hutbenin, ezanın Türkçeleştirilmesi.”
Celal Nuri:
“İstikbalde din, sadece vicdana ait olacaktır. Fen ve tecrübe, onun yerini alacak…”