Edebiyatta, insanların ve yapıtların yaşantısı, yani edebiyat tarihi, dilbilgisinden ayrılmıştır. Aynı biçimde, müzik tarihi ile müzik dilinin evrimi birbirine ne kadar bağlı olursa olsun, incelememizin konusu tarihsel olgudur: büyük müzik olaylarının sınıflamasında doğru oranlar koymaya çalıştık; genel nedenleri ayırdetmeye, sanatçıların birbirini izleyişini göstermeye, yapıtların birbirini izleyiş düzenini ve aralarındaki bağlantıları kavramaya uğraştık.
Bu kitabın boyutlarının elverdiği ölçüde, müziği çağlara ve içinde geliştiği çevrelere yerleştirmeye, sanat, edebiyat, din yada siyaset hareketleriyle ilişkileri içinde incelemeye çalıştık. Müziğin öteki sanatlardan bir yada iki yüz yıl geri kalmış olduğu sık sık dile getirilen bir düşüncedir. Bundan daha yanlış ve daha inanılmaz bir şey olamaz bizce. Müzik, toplumların en doğal anlatım biçimlerinden biri olduğuna göre, nasıl iki yüz yıl geri kalabilir? (Giriş'ten)
Edebiyatta, insanların ve yapıtların yaşantısı, yani edebiyat tarihi, dilbilgisinden ayrılmıştır. Aynı biçimde, müzik tarihi ile müzik dilinin evrimi birbirine ne kadar bağlı olursa olsun, incelememizin konusu tarihsel olgudur: büyük müzik olaylarının sınıflamasında doğru oranlar koymaya çalıştık; genel nedenleri ayırdetmeye, sanatçıların birbirini izleyişini göstermeye, yapıtların birbirini izleyiş düzenini ve aralarındaki bağlantıları kavramaya uğraştık.
Bu kitabın boyutlarının elverdiği ölçüde, müziği çağlara ve içinde geliştiği çevrelere yerleştirmeye, sanat, edebiyat, din yada siyaset hareketleriyle ilişkileri içinde incelemeye çalıştık. Müziğin öteki sanatlardan bir yada iki yüz yıl geri kalmış olduğu sık sık dile getirilen bir düşüncedir. Bundan daha yanlış ve daha inanılmaz bir şey olamaz bizce. Müzik, toplumların en doğal anlatım biçimlerinden biri olduğuna göre, nasıl iki yüz yıl geri kalabilir? (Giriş'ten)