Cezbi'nin kaleme aldığı menakıptan da açıkça anlaşılacağı üzere Osmanlı fetih hareketi bir işgal hareketi değildir. İlahi bir takdir ile gerçekleştirilmiştir. Yoksa karıncayı incitmeyen ve varlığa Hakk'ın nuruyla bakan gönül ehli tasavvuf erlerinin, derviş-gazilerin bu fetihteki hareket noktasını anlamak mümkün değildir. Bu bir ila-yı kelimetullah davasıdır ki içinde adalet yoluyla tevhid şuurunu yeryüzünde hakim kılmak düşüncesi yatar. Osmanlı Türklüğünün imparatorluk anlayışı da bu fikir üzerine tesis etmiştir. İmparatorluk vahdet-i vücut şuurunun siyaset boyutundan başka bir şey değildir.
Cezbi'nin kaleme aldığı menakıptan da açıkça anlaşılacağı üzere Osmanlı fetih hareketi bir işgal hareketi değildir. İlahi bir takdir ile gerçekleştirilmiştir. Yoksa karıncayı incitmeyen ve varlığa Hakk'ın nuruyla bakan gönül ehli tasavvuf erlerinin, derviş-gazilerin bu fetihteki hareket noktasını anlamak mümkün değildir. Bu bir ila-yı kelimetullah davasıdır ki içinde adalet yoluyla tevhid şuurunu yeryüzünde hakim kılmak düşüncesi yatar. Osmanlı Türklüğünün imparatorluk anlayışı da bu fikir üzerine tesis etmiştir. İmparatorluk vahdet-i vücut şuurunun siyaset boyutundan başka bir şey değildir.