1199034107
420195
https://www.simurgkitabevi.com/sanatsal-anatomi-1996
Sanatsal Anatomi - 1996 #smrgSAHAF
0.00
Bugünün sanatı öyle bir durum aldı ki, amatörler de, yeni başlayanlar da hiç-bir eğitim, hazırlık ve ön çalışma yapmadan hemen işe başlayabiliyor. Galerilerde ise amatörlerin yaptıkları yılların ustalarının yaptıklarıyla eşit şekilde rekabet ede-biliyorlar ve seyredenler, hatta eleştirmenler kötü sanat ile iyi sanatı birbirinden ayıramıyorlar. Eğer profesyonel kendi durumunu, otoritesini, kurallarını koruyamazsa amatör olan elbette kolaylıkla onun yerini alır ve sanatta kaos başlar. Sanatçının kendini kontrol edebilmesi ve toplumdaki saygın yerini alabilmesi için sanat ile bilim arasındaki ikili bağa] da yeniden kurulması gerekiyor. Karmaşık tanımlamaları gözden geçirmek, herkesin anlayacağı duruma getirmek kaçınılmaz oldu. Her şeyden önce de şu eski "Sanat" sözcüğünü yeniden ele alıp çağımızdaki diğer müspet kültür etkinlikleriyle eşit duruma gelecek açıklamasını ve değerlendir-mesini yapmalıyız. Sanat sözcüğü günümüz insanı için Fizik, Mühendislik, Mimarlık, Tıp, Cerrahlık, Bakterioloji ya da Biftek, Patates, Çörek sözcükleri kadar açık bir anlam taşımak Sanat sözcüğü iletmek istediği düşünce, kavramdan sorumlu ol-malı, sanatçının çağın', bütünlüğünü, moral değerlerini ve insanın ilerlemesindeki demokratik idealleri belirtmeli. İfade gücü olan bir form'un meydana gelişindeki hüneri, beceriyi ve düşünceyi anlatabilmeli ve, en önemlisi, bütün bu yaratıcı değerlerin kontrol faktörü Toplum-İnsan-Bilim ilişkilerinden kaynaklanmalı. Bu ille de sanatçının çevresini tek bir açıdan görmesi, belirlenmiş kural, usul ve dogmalara körü körüne boyun eğmesi anlamına gelmez. Ama ondan, günümüzde geçerli müspet değer, kural, geleneklere de sırt çevirmemesini ister. Socrates'in dediği gibi, kuralların doğasını anlamak için önce doğanın kuralın' anlamalıyız.
Bugünün sanatı öyle bir durum aldı ki, amatörler de, yeni başlayanlar da hiç-bir eğitim, hazırlık ve ön çalışma yapmadan hemen işe başlayabiliyor. Galerilerde ise amatörlerin yaptıkları yılların ustalarının yaptıklarıyla eşit şekilde rekabet ede-biliyorlar ve seyredenler, hatta eleştirmenler kötü sanat ile iyi sanatı birbirinden ayıramıyorlar. Eğer profesyonel kendi durumunu, otoritesini, kurallarını koruyamazsa amatör olan elbette kolaylıkla onun yerini alır ve sanatta kaos başlar. Sanatçının kendini kontrol edebilmesi ve toplumdaki saygın yerini alabilmesi için sanat ile bilim arasındaki ikili bağa] da yeniden kurulması gerekiyor. Karmaşık tanımlamaları gözden geçirmek, herkesin anlayacağı duruma getirmek kaçınılmaz oldu. Her şeyden önce de şu eski "Sanat" sözcüğünü yeniden ele alıp çağımızdaki diğer müspet kültür etkinlikleriyle eşit duruma gelecek açıklamasını ve değerlendir-mesini yapmalıyız. Sanat sözcüğü günümüz insanı için Fizik, Mühendislik, Mimarlık, Tıp, Cerrahlık, Bakterioloji ya da Biftek, Patates, Çörek sözcükleri kadar açık bir anlam taşımak Sanat sözcüğü iletmek istediği düşünce, kavramdan sorumlu ol-malı, sanatçının çağın', bütünlüğünü, moral değerlerini ve insanın ilerlemesindeki demokratik idealleri belirtmeli. İfade gücü olan bir form'un meydana gelişindeki hüneri, beceriyi ve düşünceyi anlatabilmeli ve, en önemlisi, bütün bu yaratıcı değerlerin kontrol faktörü Toplum-İnsan-Bilim ilişkilerinden kaynaklanmalı. Bu ille de sanatçının çevresini tek bir açıdan görmesi, belirlenmiş kural, usul ve dogmalara körü körüne boyun eğmesi anlamına gelmez. Ama ondan, günümüzde geçerli müspet değer, kural, geleneklere de sırt çevirmemesini ister. Socrates'in dediği gibi, kuralların doğasını anlamak için önce doğanın kuralın' anlamalıyız.
Yorum yaz
Bu kitabı henüz kimse eleştirmemiş.