#smrgDERGİ Sinemasal Dergisi Ortak Kitap Cilt 5 : Brecht - 2023
SineMasal ortak kitabının 5. sayısının dosya konusu olan Brecht'in çağrı metninde, "Bu sayıyı Nisan 2021'de yitirdiğimiz hocamız Prof. Dr. Mutlu Parkan'ın anısına armağan etmek istiyoruz bu nedenle 5. sayımızın dosya konusunu SineMasal-Brecht olarak belirledik" demiştik. Bunun sebebi de DEÜ GSF Sinema Bölümünün kurucu öğretim üyelerinden ve temel taşlarından biri olan Prof. Dr Mutlu Parkan'ın öğretim üyesi olarak uzun yıllar çalıştığı bölümümüzde "Sinema Kuramları", "Sinema Estetiği ve Godard", "Brecht Estetiği ve Sinema", "Ekonomi Politik, Sinema ve Gerçek-lik" vb. konularda dersler, konferanslar vermiş, kitaplar yazmış olmasıdır.
Alman ekolünden gelen Parkan, Ankara Üniversitesi Siyasal Bilgiler Fakültesi'nden mezun olduktan sonra Paris, Berlin ve Cenevre'de sinema kuramı, sinema estetiği üzerine araştırmalar yapmış, ardından yazdığı Sinema Estetiği ve Godard; Brecht Estetiği ve Sinema kitapları ile sinemaya ve sinemayı anlamamıza büyük katkı sağlamıştır.
SineMasal ilk sayıdan bu yana ve seçtiği dosya konuları bağlamında, değerlendirdiği yazıların sinema ile doğrudan bağlantılı olması yönünde bir tavır belirlemiştir. Anı sayısı olarak tasarlanan bu sayıda, Mutlu Parkan'ın öğrenciliği döneminde Vasıf Öngören ile yaşadığı Birlik sahnesi deneyimi ve 'Brecht Kuramı' üzerine tiyatro çalışmaları ve Brecht'in Tiyatro kuramcısı olması sebebiyle bu sayıya özel olarak yazı kurulumuz, Brecht ve Tiyatro konulu iki yazıyı da kabul etme kararı almıştır.
Ümit Ünal'ın, Mutlu Parkan üzerine kaleme aldığı giriş yazısı ile başlayan 5. sayıda, "Bertolt Brecht'in Tasarımcılarından Biri ve Modern Fotomontajın Yaratıcısı: John Heartfıeld " - "Sinematografik ve Teatral Anlatım İlişkisi Bağlamında Bir Tasarım Süreci Bertolt Brecht & Elisabeth Hauptmann'ın 'Mutlu Son' Oyunu" - "Brecht Estetiği ve Cafer Panahi Sineması -Ayna", Sinemada "Gösterme"ye Rakip Olarak "Anlatma": Yeşilçam Filmlerinde Diegetik Anlatım, Anlatıcı Türleri ve İşlevleri", Brecht Estetiği Üzerinden Pedro Almodóvar'ın 'Sinir Krizinin Eşiğindeki Kadınlar' filminin incelenmesi, Fassbinder'in In Einem Jahr Mit 13 Monden filmindeki Brechtyen estetiği mercek altına alan Epik, Melodramatik ve Diyalektik isimli çalışma, Brechtyen Bakış Açısı Üzerinden Abbas Kiyarüstemi Sinemasının Estetik Unsurları, Genç Sinema Üzerine…, Enis Rıza ile Mutlu Parkan Söyleşisi, Görünenin Ardındaki Gerçeğe Bakma Denemesi: 'Gölgeler İçinde' adlı makaleler yer almaktadır.
SineMasal-Brecht'e yazıları ile destek veren yazarlarımıza, bu kitabın yayına hazırlanması sürecinin başından beri desteklerini esirgemeyen tüm yazı kurulumuza, özel desteği için Sabire Soytok'a, başından beri bize destek olan Sayın Taşkın Takış'a ve Doğu Batı Yayınları'na teşekkür ederiz.
İÇİNDEKİLER
Ümit Ünal - Hocam Mutlu Parkan
Dilara Balcı Gülpınar - Sinemada "Gösterme"ye Rakip Olarak "Anlatma": Yeşilçam Filmlerinde Diegetik Anlatım, Anlatıcı Türleri ve İşlevleri
Utku Çırak - Brecht Estetiği ve Cafer Penahi Sineması: Ayna (1997)
Sabire Soytok - Görünenin Ardındaki Gerçeğe Bakma Denemesi: Gölgeler İçinde
Zahid Çetinkaya - Sinir Krizinin Eşiğindeki Kadınlar Filminin Brecht'in "Yabancılaştırma" ve "Gestus" Kavramları Üzerinden İncelenmesi
Yağmur Türkan Caner - Brechtyen Bakış Açısı Üzerinden Abbas Kiyarüstemi Sinemasının Estetik Unsurları
Hamdi Murat Karakütük - Epik, Melodramatik ve Diyalektik In Einem Jahr Mit 13 Monden (13 Aylı Bir Yılda) Filminde Brechtyen Estetiğin Sinemasal Etkileri
Selda Kulluk Yerdelen - Bertolt Brecht'in Tasarımcılarından Biri ve Modern Fotomontajın Yaratıcısı: John Heartfield
Atay Gergin - Sinematografik ve Teatral Anlatım İlişkisi Bağlamında Bir Tasarım Süreci: Bertolt Brecht & Elisabeth Hauptmann'ın "Mutlu Son" Oyunu
Zühal Çetin Özkan - 'Genç Sinema' Dergisi Üzerine…
Sabire Soytok, Enis Rıza - Enis Rıza ile Mutlu Parkan ve Genç Sinemacılar Üzerine Bir Söyleşi
SineMasal ortak kitabının 5. sayısının dosya konusu olan Brecht'in çağrı metninde, "Bu sayıyı Nisan 2021'de yitirdiğimiz hocamız Prof. Dr. Mutlu Parkan'ın anısına armağan etmek istiyoruz bu nedenle 5. sayımızın dosya konusunu SineMasal-Brecht olarak belirledik" demiştik. Bunun sebebi de DEÜ GSF Sinema Bölümünün kurucu öğretim üyelerinden ve temel taşlarından biri olan Prof. Dr Mutlu Parkan'ın öğretim üyesi olarak uzun yıllar çalıştığı bölümümüzde "Sinema Kuramları", "Sinema Estetiği ve Godard", "Brecht Estetiği ve Sinema", "Ekonomi Politik, Sinema ve Gerçek-lik" vb. konularda dersler, konferanslar vermiş, kitaplar yazmış olmasıdır.
Alman ekolünden gelen Parkan, Ankara Üniversitesi Siyasal Bilgiler Fakültesi'nden mezun olduktan sonra Paris, Berlin ve Cenevre'de sinema kuramı, sinema estetiği üzerine araştırmalar yapmış, ardından yazdığı Sinema Estetiği ve Godard; Brecht Estetiği ve Sinema kitapları ile sinemaya ve sinemayı anlamamıza büyük katkı sağlamıştır.
SineMasal ilk sayıdan bu yana ve seçtiği dosya konuları bağlamında, değerlendirdiği yazıların sinema ile doğrudan bağlantılı olması yönünde bir tavır belirlemiştir. Anı sayısı olarak tasarlanan bu sayıda, Mutlu Parkan'ın öğrenciliği döneminde Vasıf Öngören ile yaşadığı Birlik sahnesi deneyimi ve 'Brecht Kuramı' üzerine tiyatro çalışmaları ve Brecht'in Tiyatro kuramcısı olması sebebiyle bu sayıya özel olarak yazı kurulumuz, Brecht ve Tiyatro konulu iki yazıyı da kabul etme kararı almıştır.
Ümit Ünal'ın, Mutlu Parkan üzerine kaleme aldığı giriş yazısı ile başlayan 5. sayıda, "Bertolt Brecht'in Tasarımcılarından Biri ve Modern Fotomontajın Yaratıcısı: John Heartfıeld " - "Sinematografik ve Teatral Anlatım İlişkisi Bağlamında Bir Tasarım Süreci Bertolt Brecht & Elisabeth Hauptmann'ın 'Mutlu Son' Oyunu" - "Brecht Estetiği ve Cafer Panahi Sineması -Ayna", Sinemada "Gösterme"ye Rakip Olarak "Anlatma": Yeşilçam Filmlerinde Diegetik Anlatım, Anlatıcı Türleri ve İşlevleri", Brecht Estetiği Üzerinden Pedro Almodóvar'ın 'Sinir Krizinin Eşiğindeki Kadınlar' filminin incelenmesi, Fassbinder'in In Einem Jahr Mit 13 Monden filmindeki Brechtyen estetiği mercek altına alan Epik, Melodramatik ve Diyalektik isimli çalışma, Brechtyen Bakış Açısı Üzerinden Abbas Kiyarüstemi Sinemasının Estetik Unsurları, Genç Sinema Üzerine…, Enis Rıza ile Mutlu Parkan Söyleşisi, Görünenin Ardındaki Gerçeğe Bakma Denemesi: 'Gölgeler İçinde' adlı makaleler yer almaktadır.
SineMasal-Brecht'e yazıları ile destek veren yazarlarımıza, bu kitabın yayına hazırlanması sürecinin başından beri desteklerini esirgemeyen tüm yazı kurulumuza, özel desteği için Sabire Soytok'a, başından beri bize destek olan Sayın Taşkın Takış'a ve Doğu Batı Yayınları'na teşekkür ederiz.
İÇİNDEKİLER
Ümit Ünal - Hocam Mutlu Parkan
Dilara Balcı Gülpınar - Sinemada "Gösterme"ye Rakip Olarak "Anlatma": Yeşilçam Filmlerinde Diegetik Anlatım, Anlatıcı Türleri ve İşlevleri
Utku Çırak - Brecht Estetiği ve Cafer Penahi Sineması: Ayna (1997)
Sabire Soytok - Görünenin Ardındaki Gerçeğe Bakma Denemesi: Gölgeler İçinde
Zahid Çetinkaya - Sinir Krizinin Eşiğindeki Kadınlar Filminin Brecht'in "Yabancılaştırma" ve "Gestus" Kavramları Üzerinden İncelenmesi
Yağmur Türkan Caner - Brechtyen Bakış Açısı Üzerinden Abbas Kiyarüstemi Sinemasının Estetik Unsurları
Hamdi Murat Karakütük - Epik, Melodramatik ve Diyalektik In Einem Jahr Mit 13 Monden (13 Aylı Bir Yılda) Filminde Brechtyen Estetiğin Sinemasal Etkileri
Selda Kulluk Yerdelen - Bertolt Brecht'in Tasarımcılarından Biri ve Modern Fotomontajın Yaratıcısı: John Heartfield
Atay Gergin - Sinematografik ve Teatral Anlatım İlişkisi Bağlamında Bir Tasarım Süreci: Bertolt Brecht & Elisabeth Hauptmann'ın "Mutlu Son" Oyunu
Zühal Çetin Özkan - 'Genç Sinema' Dergisi Üzerine…
Sabire Soytok, Enis Rıza - Enis Rıza ile Mutlu Parkan ve Genç Sinemacılar Üzerine Bir Söyleşi
Taksit Sayısı | Taksit tutarı | Genel Toplam |
---|---|---|
Tek Çekim | 160,00 | 160,00 |
2 | 83,20 | 166,40 |
3 | 56,53 | 169,60 |
6 | 28,80 | 172,80 |
9 | 19,56 | 176,00 |
Taksit Sayısı | Taksit tutarı | Genel Toplam |
---|---|---|
Tek Çekim | 160,00 | 160,00 |
2 | 83,20 | 166,40 |
3 | 56,53 | 169,60 |
6 | 28,80 | 172,80 |
9 | 19,56 | 176,00 |
Taksit Sayısı | Taksit tutarı | Genel Toplam |
---|---|---|
Tek Çekim | 160,00 | 160,00 |
2 | 83,20 | 166,40 |
3 | 56,53 | 169,60 |
6 | 28,80 | 172,80 |
9 | 19,56 | 176,00 |
Taksit Sayısı | Taksit tutarı | Genel Toplam |
---|---|---|
Tek Çekim | 160,00 | 160,00 |
2 | 83,20 | 166,40 |
3 | 56,53 | 169,60 |
6 | 28,80 | 172,80 |
9 | 19,56 | 176,00 |
Taksit Sayısı | Taksit tutarı | Genel Toplam |
---|---|---|
Tek Çekim | 160,00 | 160,00 |
2 | 83,20 | 166,40 |
3 | 56,53 | 169,60 |
6 | 28,80 | 172,80 |
9 | 19,56 | 176,00 |
Taksit Sayısı | Taksit tutarı | Genel Toplam |
---|---|---|
Tek Çekim | 160,00 | 160,00 |
2 | 83,20 | 166,40 |
3 | 56,53 | 169,60 |
6 | 28,80 | 172,80 |
9 | 19,56 | 176,00 |
Taksit Sayısı | Taksit tutarı | Genel Toplam |
---|---|---|
Tek Çekim | 160,00 | 160,00 |
2 | - | - |
3 | - | - |
6 | - | - |
9 | - | - |