Aile çevresinde Şii geleneğiyle yetişen Ağaoğlu, Rus okullarında üyesi olduğu cemaatin değerlerine eleştirel bir tutum takınmaya başlamış, Paris'te oryantalist bir formasyon kazandığı dönemde (Türk ve Arap karşıtlığını içeren) İranizme yakın ilgi göstermiş, Kafkasya'ya döndükten sonra, Cedid hareketine katılarak geleneksel değerlere karşı mücadeleye girişmiş, bir mülteci olarak geldiği Türkiye'ye yerleştikten sonra sırasıyla İttihatçı kadrolar arasında Pantürkizm, Kemalist kadrolar arasında Türkçülük ve hayatının muhalif evresinde ise liberalizm gibi birbiriyle çelişen siyasal eğilimlere bağlanmıştır. Özetle Ağaoğlu, yakın tarihin kritik geçiş dönemlerinde gerçekleşen değişmelerde önemli roller üstlenen ama aynı zamanda bu pratik içinde kendi kimliği de değişime uğrayan bir aydındır. (Arka Kapak'tan)
Aile çevresinde Şii geleneğiyle yetişen Ağaoğlu, Rus okullarında üyesi olduğu cemaatin değerlerine eleştirel bir tutum takınmaya başlamış, Paris'te oryantalist bir formasyon kazandığı dönemde (Türk ve Arap karşıtlığını içeren) İranizme yakın ilgi göstermiş, Kafkasya'ya döndükten sonra, Cedid hareketine katılarak geleneksel değerlere karşı mücadeleye girişmiş, bir mülteci olarak geldiği Türkiye'ye yerleştikten sonra sırasıyla İttihatçı kadrolar arasında Pantürkizm, Kemalist kadrolar arasında Türkçülük ve hayatının muhalif evresinde ise liberalizm gibi birbiriyle çelişen siyasal eğilimlere bağlanmıştır. Özetle Ağaoğlu, yakın tarihin kritik geçiş dönemlerinde gerçekleşen değişmelerde önemli roller üstlenen ama aynı zamanda bu pratik içinde kendi kimliği de değişime uğrayan bir aydındır. (Arka Kapak'tan)