#smrgSAHAF Aleviliğin Şifresi ve Kadim Sayıları -

Stok Kodu:
1199070214
Boyut:
14x20
Sayfa Sayısı:
130 s.
Basım Yeri:
İstanbul
Baskı:
1
Basım Tarihi:
2006
Kapak Türü:
Karton Kapak
Kağıt Türü:
3. Hamur
Dili:
Türkçe
Kategori:
Din
0,00
1199070214
456118
Aleviliğin Şifresi ve Kadim Sayıları -
Aleviliğin Şifresi ve Kadim Sayıları - #smrgSAHAF
0.00
Görgü Cemi “Ademe Secde Edenlere Karışmak” ayin ritüeli dinsel öykülerden bir uyarlamadır. Bektaşi-Aleviler ile Mevlevilerin sofrada yemekten önce ve sonra tuz tatmaları cennette işlenmiş ilk günahı dikkata alır. Din doktirinleri dindar insanları kemiren ilk günah korkusunu bastırmak için yemek duasına ihtiyaç duymuştur.

Ayinlere kadın-erkeğin bir arada katılmasında Zerdüşt dini kökler vardır. İnsanların eliyle, beliyle, diliyle işleyecekleri günahlardan uzak durmaları gene Peygamber Zerdüşt'ün bir öğretişidir. Bektaşi-Alevi seçkin din adamlarına müritlerin tapınma derecesine varan bir saygı beslemeleri, dara dururken pire meyve gibi yiyecek sunmaları, Muharrem ayında tutulan Su Oruçları iftar sırasında et ve seks yasağı Mani dini motifidir. Alevilerde katı kurallara bağlanmış kirvelik geleneği ile Ortodoks Hıristiyan Kilisesinin kutsadığı Kirvelik (dişil kuma-eril kum) anlayışı arasında benzerlikler vardır.

Eğer İslam tarihi farklı gelişseydi, İslarnlaştırma ve Araplaştırma istila siyaseti Halife Ali ve İmamlar tarafından hayata geçirilseydi, Şia'nın yerini oydaşına önderi Muaviye mezhebi alacaktı. İmam Hüseyin'in 10 Ekim 680'de II. Emevi Halifesi Yezid'le Irak Kerbala'da savaşırken hayatta kalıp doğal ölümle ölseydi, gene Şiiler, Bektaşi-Aleviler Muharrem ayında kadim sayılı Su Oruçlar ritüellerini yerine getireceklerdi.

Modernizme direnen her toplum, etnik ve dinsel yapılarda kimlik arama yoluna girişir. Türklerin ulusal kimliklerden uzaklaştırılıp etnik ve dinsel yapılanmalara yönlendirilme çalışmalarının maksatları bilinmektedir. Aleviler eğitim ve öğretim seviyelerini yükseltmelerine rağmen gerçeğin merkezinde değillerdir. Osmanlının son yıllarında Avrupa'ya kaçan yeni Osmanlıların Milli Mücadele yıllarında vatana bağlılıkları modern Avrupa Derin Devletlerine ders olmuştur. Birleşik Avrupa, Yeni Türklerin Avrupa'ya özgü yurttaşlık kimliğiyle bağlanmalarını beyan eder. (Arka kapaktan)

Görgü Cemi “Ademe Secde Edenlere Karışmak” ayin ritüeli dinsel öykülerden bir uyarlamadır. Bektaşi-Aleviler ile Mevlevilerin sofrada yemekten önce ve sonra tuz tatmaları cennette işlenmiş ilk günahı dikkata alır. Din doktirinleri dindar insanları kemiren ilk günah korkusunu bastırmak için yemek duasına ihtiyaç duymuştur.

Ayinlere kadın-erkeğin bir arada katılmasında Zerdüşt dini kökler vardır. İnsanların eliyle, beliyle, diliyle işleyecekleri günahlardan uzak durmaları gene Peygamber Zerdüşt'ün bir öğretişidir. Bektaşi-Alevi seçkin din adamlarına müritlerin tapınma derecesine varan bir saygı beslemeleri, dara dururken pire meyve gibi yiyecek sunmaları, Muharrem ayında tutulan Su Oruçları iftar sırasında et ve seks yasağı Mani dini motifidir. Alevilerde katı kurallara bağlanmış kirvelik geleneği ile Ortodoks Hıristiyan Kilisesinin kutsadığı Kirvelik (dişil kuma-eril kum) anlayışı arasında benzerlikler vardır.

Eğer İslam tarihi farklı gelişseydi, İslarnlaştırma ve Araplaştırma istila siyaseti Halife Ali ve İmamlar tarafından hayata geçirilseydi, Şia'nın yerini oydaşına önderi Muaviye mezhebi alacaktı. İmam Hüseyin'in 10 Ekim 680'de II. Emevi Halifesi Yezid'le Irak Kerbala'da savaşırken hayatta kalıp doğal ölümle ölseydi, gene Şiiler, Bektaşi-Aleviler Muharrem ayında kadim sayılı Su Oruçlar ritüellerini yerine getireceklerdi.

Modernizme direnen her toplum, etnik ve dinsel yapılarda kimlik arama yoluna girişir. Türklerin ulusal kimliklerden uzaklaştırılıp etnik ve dinsel yapılanmalara yönlendirilme çalışmalarının maksatları bilinmektedir. Aleviler eğitim ve öğretim seviyelerini yükseltmelerine rağmen gerçeğin merkezinde değillerdir. Osmanlının son yıllarında Avrupa'ya kaçan yeni Osmanlıların Milli Mücadele yıllarında vatana bağlılıkları modern Avrupa Derin Devletlerine ders olmuştur. Birleşik Avrupa, Yeni Türklerin Avrupa'ya özgü yurttaşlık kimliğiyle bağlanmalarını beyan eder. (Arka kapaktan)

Yorum yaz
Bu kitabı henüz kimse eleştirmemiş.
Kapat