Mîmârî eserlere kitabe (yazı) yazma geleneği, Anadolu Selçukluları ve Beylikleri devirlerinde titizlikle sürdürüldüğü gibi, Osmanlı mîmârî geleneğinde de aynı şekilde devam ettirilmiştir. İlk dönemlerde, yazılara zemîn olarak seçilen taş ve mermer malzemenin yanında, çini ve ahşap da kullanılmıştır. Hattâ kapı ve pencere kanatları ile minberlerde, ahşap malzeme, yazının daha yoğunlukta kullanıldığı zeminler olarak dikkati çekmektedir.
Amasya Bıırmalı Minare Camii de bu kitabe geleneğinden nasibini almış târihî eserlerimizin önde gelenlerindendir. Bugün, ahşap kapısı ve pencereleri ile, yazı yazılabilecek diğer bir kısım yerleri orijinal olmayan camide, yine de küçümsenmeyecek ölçüde yazılı malzeme kalmıştır. Kapı nişindeki inşâ kitabesi, mihrab üstündeki usta kitabesi ve minberin her tarafını bir dantelâ gibi süsleyen kitabeler, dünden bugüne Burmalı Minare Câmii'nden kalan yazılı kültür miraslarıdır.
Bu camiin ahşap minberinin, günümüze kadar literatüre hiç girmemiş olduğunu ve dolayısıyle de kitabelerinin çözülüp yayınlanmamış bulunduğunu fark etmemiz, bizi böyle bir çalışmaya sevketmiştir. Minberin tarihçesi ve san'at değerinden ziyâde, kitabelerini (yazılarını) ön plâna çıkarmayı amaçlayan bu araştırma, şayet sanat ve kültür tarihçileri yanında, diğer ilgili çevrelere de bir katkı sağlayabilirse, çalışmada emeği geçenleri mutlu edecektir. -Prof. Dr. Ali YARDIM (Önsözden)
Mîmârî eserlere kitabe (yazı) yazma geleneği, Anadolu Selçukluları ve Beylikleri devirlerinde titizlikle sürdürüldüğü gibi, Osmanlı mîmârî geleneğinde de aynı şekilde devam ettirilmiştir. İlk dönemlerde, yazılara zemîn olarak seçilen taş ve mermer malzemenin yanında, çini ve ahşap da kullanılmıştır. Hattâ kapı ve pencere kanatları ile minberlerde, ahşap malzeme, yazının daha yoğunlukta kullanıldığı zeminler olarak dikkati çekmektedir.
Amasya Bıırmalı Minare Camii de bu kitabe geleneğinden nasibini almış târihî eserlerimizin önde gelenlerindendir. Bugün, ahşap kapısı ve pencereleri ile, yazı yazılabilecek diğer bir kısım yerleri orijinal olmayan camide, yine de küçümsenmeyecek ölçüde yazılı malzeme kalmıştır. Kapı nişindeki inşâ kitabesi, mihrab üstündeki usta kitabesi ve minberin her tarafını bir dantelâ gibi süsleyen kitabeler, dünden bugüne Burmalı Minare Câmii'nden kalan yazılı kültür miraslarıdır.
Bu camiin ahşap minberinin, günümüze kadar literatüre hiç girmemiş olduğunu ve dolayısıyle de kitabelerinin çözülüp yayınlanmamış bulunduğunu fark etmemiz, bizi böyle bir çalışmaya sevketmiştir. Minberin tarihçesi ve san'at değerinden ziyâde, kitabelerini (yazılarını) ön plâna çıkarmayı amaçlayan bu araştırma, şayet sanat ve kültür tarihçileri yanında, diğer ilgili çevrelere de bir katkı sağlayabilirse, çalışmada emeği geçenleri mutlu edecektir. -Prof. Dr. Ali YARDIM (Önsözden)