#smrgSAHAF Bay Lear -

Stok Kodu:
1199058076
Boyut:
14x20
Sayfa Sayısı:
222 s.
Basım Yeri:
İstanbul
Baskı:
1
Basım Tarihi:
1982
Kapak Türü:
Karton Kapak
Kağıt Türü:
3. Hamur
Dili:
Türkçe
Kategori:
0,00
1199058076
444067
Bay Lear -
Bay Lear - #smrgSAHAF
0.00
“Bay Lear yeni anlamıyla gerçekçi bir romandır. Kişiler, düşünen varlıklar olarak ele alınmakta, anlatılmakta, gösterilmektedir. İki tür düşünce, biri sözcüklerle gelişen düşünce, öteki olaylarla nesnelerle kurulan düşünce, başka bir deyimle iç monolog ve düş, özellikle uyanıkken görülen düş, kitabın başlıca konusudur. Kimi yazarlar iç monoloğu bir zemberek boşalması gibi ele alıyorlar. Oysa iç monolog belirli olaylara, bu olaylarla ilgili çağrışımlara bağlı olarak gelişir.” -Oktay Rifat (Arka kapaktan)

Oktay Rifat yeni romanı Bay Lear'ı şöyle anlatıyor: "Bay Lear yeni anlamıyla gerçekçi bir romandır. Kişiler düşünen varlıklar olarak ele alınmakta, anlatılmamakta, gösterilmektedir. İki tür düşünce, biri sözcüklerle gelişen düşünce, öteki olaylara nesnelerle kurulan düşünce, başka bir deyimle iç monolog ve düş, özellikle uyanıkken görülen düş kitabın başlıca konusudur. Kimi yazarlar iç monoloğu bir zemberek boşanması giib ele alıyorlar. Oysa iç monolog belirli koşullara, dış olaylara, bu olaylarla ilgili çağrışımlara bağlı olarak gelişir. Odadaki kediyle ilgilenen kişinin iç monoloğu bu kedi çekirdeğinin çevresinde halkalanır ve genişler. Okuyucu bu belirli koşulları biliyorsa, kendisine bunlar gösterilmişse iç monoloğu kavramakta zorluk çekmez. İç monoloğa ya da düşe, başka bir deyimle düşünceye verilen değer kişinin yapısını yansıtmasındadır. Düşünce insanın ta kendisidir. Bay Lear'deki kişilerin düşüncelerinden toplumsal gerçeklere sıçramak olasıysa bu o kişilerin sahici olduklarını gösteriri. Sahici olmaları uydurma olmalarıyla çelişmez. Bay Lear Fransız yeni dalga romanının önemini yitirmiş nesnel roman türüne girmez. Bu kitap Joyce çizgisinden yola çıkılarak kısa sürede çalakalem yazılmıştır. Özdevime, gerçekçilik açısından, büyük önem verilmiştir. Bu yüzden anlatım, daha doğrusu gösterim kitapsal değildir. Noktalama sadece okumayı kolaylaştırmak için kullanılmıştır.

“Bay Lear yeni anlamıyla gerçekçi bir romandır. Kişiler, düşünen varlıklar olarak ele alınmakta, anlatılmakta, gösterilmektedir. İki tür düşünce, biri sözcüklerle gelişen düşünce, öteki olaylarla nesnelerle kurulan düşünce, başka bir deyimle iç monolog ve düş, özellikle uyanıkken görülen düş, kitabın başlıca konusudur. Kimi yazarlar iç monoloğu bir zemberek boşalması gibi ele alıyorlar. Oysa iç monolog belirli olaylara, bu olaylarla ilgili çağrışımlara bağlı olarak gelişir.” -Oktay Rifat (Arka kapaktan)

Oktay Rifat yeni romanı Bay Lear'ı şöyle anlatıyor: "Bay Lear yeni anlamıyla gerçekçi bir romandır. Kişiler düşünen varlıklar olarak ele alınmakta, anlatılmamakta, gösterilmektedir. İki tür düşünce, biri sözcüklerle gelişen düşünce, öteki olaylara nesnelerle kurulan düşünce, başka bir deyimle iç monolog ve düş, özellikle uyanıkken görülen düş kitabın başlıca konusudur. Kimi yazarlar iç monoloğu bir zemberek boşanması giib ele alıyorlar. Oysa iç monolog belirli koşullara, dış olaylara, bu olaylarla ilgili çağrışımlara bağlı olarak gelişir. Odadaki kediyle ilgilenen kişinin iç monoloğu bu kedi çekirdeğinin çevresinde halkalanır ve genişler. Okuyucu bu belirli koşulları biliyorsa, kendisine bunlar gösterilmişse iç monoloğu kavramakta zorluk çekmez. İç monoloğa ya da düşe, başka bir deyimle düşünceye verilen değer kişinin yapısını yansıtmasındadır. Düşünce insanın ta kendisidir. Bay Lear'deki kişilerin düşüncelerinden toplumsal gerçeklere sıçramak olasıysa bu o kişilerin sahici olduklarını gösteriri. Sahici olmaları uydurma olmalarıyla çelişmez. Bay Lear Fransız yeni dalga romanının önemini yitirmiş nesnel roman türüne girmez. Bu kitap Joyce çizgisinden yola çıkılarak kısa sürede çalakalem yazılmıştır. Özdevime, gerçekçilik açısından, büyük önem verilmiştir. Bu yüzden anlatım, daha doğrusu gösterim kitapsal değildir. Noktalama sadece okumayı kolaylaştırmak için kullanılmıştır.

Yorum yaz
Bu kitabı henüz kimse eleştirmemiş.
Kapat