#smrgSAHAF Behişti Divanı -

Hazırlayan:
Haz.: Yaşar Aydemir
Stok Kodu:
1199019713
Boyut:
16x24
Sayfa Sayısı:
768 s.
Basım Yeri:
İstanbul
Baskı:
1
Basım Tarihi:
2000
Kapak Türü:
Karton Kapak
Kağıt Türü:
1. Hamur
Dili:
Türkçe
Kategori:
0,00
1199019713
405815
Behişti Divanı -
Behişti Divanı - #smrgSAHAF
0.00
Malzemesini hazırladığımız divan metnini oluştururken, klasik divan tertibine uyup, kaside nazım şekliyle yazılmış şiirleri, tevhid, nat, methiye, diğer nazım şekillerindeki şiirleri de, kendi aralarında arap alfabesine göre sıraladık.

Şairin hayatı, eserleri ve şiir anlayışına dair, başta tezkireler olmak üzere, hakkında bilgi bulunan kaynak eserlere ve şairin şiirlerine baktık. Vakıflar Genel Müdürlüğü ve Osmanlı Arşivleri'nden de, gerek Çorlu'da bulunan camiler ve gerekse mensubu bulunduğu Halvetîlikle ilgili vakfiye ve kayıtları araştırdık. Ancak buralarda şairle ilgili bir kayda rastlayamadık.

Transkribeli olarak hazırladığımız divan metninden, incelememize esas olan verileri tek tek fişleyerek gruplandırdık.

Birinci bölümde Şairin Hayatı, Şahsiyeti ve Eserleri üzerinde durduk. l.Behiştî'nin Hayatı; Adı ve Mahlası, Doğum Tarihi, Doğum Yeri, vs. şeklinde, 2.Şahsiyeti: Şahsiyeti, Edebî Şahsiyeti, Şiir-Şair Hakkındaki Görüşleri, Dil ve Üslup; Divan'daki Atasözleri ve Deyimler, Etkilendiği ve Etkilediği Şairler, Eserleri; İlmî Eserleri, Edebî Eserleri başlıklarıyla incelenmeye tabi tuttuk. Dil ve Üslup bahsinde, Behiştî'nin kelime dünyasını çıkartıp, kullandığı kelimelerin menşei ve isim, sıfat, zamir, vs.sini tablo ve grafiklerle ortaya koyarak, bundan sonraki çalışmalara mukayese imkanı sağlamaya çalıştık.

İkinci bölümü de Divan'ın Şekil ve Muhteva Özellikleri'ne ayırdık. Şekil yönünden incelemede, divandaki her nazım şeklini Önce kendi arasında, sonra da bir bütün olarak kafiye, redif, beyit sayısı ve vezin açılarından inceleyip, varsa ilgili başka eserlerle de karşılaştırarak tablolarla izaha çalıştık.

Divanın Muhtevasında Dikkat Çeken Özellikler başlığı altında; 1.Rintlik, 2.Rumeli şairlerine has özellikler; muhteva bakımından ve söyleyiş tarzı açısından, 3.Divanda Cemiyet; Şahıslar, Ülkeler ve Şehirler, Nehirler, Dağlar. Denizler, Kavimler, İçtimaî Hayat'la, kısmî bir tahlile girdik.

İnceleme kısmında, metinden aldığımız örnekler veya yaptığımız göndermelerde nazım şeklinin kısaltması, şiir numarası ve beyit numaralarını kullandık.

Sonuç ve kaynakçadan sonra, Metnin Teşkilinde Takip Edilen Yol ve yine bu başlık altında metinde geçen kısaltmalara yer verdik. Daha sonra da tenkidli metin ve divanda geçen bütün kelimelerin çekimleriyle birlikte dahil edildiği bir dizin oluşturduk. Böylece şairin kelime dünyasını, kelime tercihlerini ve kullandığı tamlamaları, kullanım şekilleri ve sıklıklarıyla birlikte ortaya koymuş olduk. -Dr. Yaşar Aydemir, Mayıs 2000 Ankara (Önsözden)

Malzemesini hazırladığımız divan metnini oluştururken, klasik divan tertibine uyup, kaside nazım şekliyle yazılmış şiirleri, tevhid, nat, methiye, diğer nazım şekillerindeki şiirleri de, kendi aralarında arap alfabesine göre sıraladık.

Şairin hayatı, eserleri ve şiir anlayışına dair, başta tezkireler olmak üzere, hakkında bilgi bulunan kaynak eserlere ve şairin şiirlerine baktık. Vakıflar Genel Müdürlüğü ve Osmanlı Arşivleri'nden de, gerek Çorlu'da bulunan camiler ve gerekse mensubu bulunduğu Halvetîlikle ilgili vakfiye ve kayıtları araştırdık. Ancak buralarda şairle ilgili bir kayda rastlayamadık.

Transkribeli olarak hazırladığımız divan metninden, incelememize esas olan verileri tek tek fişleyerek gruplandırdık.

Birinci bölümde Şairin Hayatı, Şahsiyeti ve Eserleri üzerinde durduk. l.Behiştî'nin Hayatı; Adı ve Mahlası, Doğum Tarihi, Doğum Yeri, vs. şeklinde, 2.Şahsiyeti: Şahsiyeti, Edebî Şahsiyeti, Şiir-Şair Hakkındaki Görüşleri, Dil ve Üslup; Divan'daki Atasözleri ve Deyimler, Etkilendiği ve Etkilediği Şairler, Eserleri; İlmî Eserleri, Edebî Eserleri başlıklarıyla incelenmeye tabi tuttuk. Dil ve Üslup bahsinde, Behiştî'nin kelime dünyasını çıkartıp, kullandığı kelimelerin menşei ve isim, sıfat, zamir, vs.sini tablo ve grafiklerle ortaya koyarak, bundan sonraki çalışmalara mukayese imkanı sağlamaya çalıştık.

İkinci bölümü de Divan'ın Şekil ve Muhteva Özellikleri'ne ayırdık. Şekil yönünden incelemede, divandaki her nazım şeklini Önce kendi arasında, sonra da bir bütün olarak kafiye, redif, beyit sayısı ve vezin açılarından inceleyip, varsa ilgili başka eserlerle de karşılaştırarak tablolarla izaha çalıştık.

Divanın Muhtevasında Dikkat Çeken Özellikler başlığı altında; 1.Rintlik, 2.Rumeli şairlerine has özellikler; muhteva bakımından ve söyleyiş tarzı açısından, 3.Divanda Cemiyet; Şahıslar, Ülkeler ve Şehirler, Nehirler, Dağlar. Denizler, Kavimler, İçtimaî Hayat'la, kısmî bir tahlile girdik.

İnceleme kısmında, metinden aldığımız örnekler veya yaptığımız göndermelerde nazım şeklinin kısaltması, şiir numarası ve beyit numaralarını kullandık.

Sonuç ve kaynakçadan sonra, Metnin Teşkilinde Takip Edilen Yol ve yine bu başlık altında metinde geçen kısaltmalara yer verdik. Daha sonra da tenkidli metin ve divanda geçen bütün kelimelerin çekimleriyle birlikte dahil edildiği bir dizin oluşturduk. Böylece şairin kelime dünyasını, kelime tercihlerini ve kullandığı tamlamaları, kullanım şekilleri ve sıklıklarıyla birlikte ortaya koymuş olduk. -Dr. Yaşar Aydemir, Mayıs 2000 Ankara (Önsözden)

Yorum yaz
Bu kitabı henüz kimse eleştirmemiş.
Kapat