Türkiye'de ve dünyada halk müziği derleme çalışmaları, sistematik bir şekilde "Folklor" bilimi ya da günümüzde daha çok tercih edilen şekliyle "Halkbilimi" disiplini dâhilinde ele alınmıştır. "Etnografya" ve "Antropoloji" gibi bilim alanlarının sunduğu karşılaştırmalı inceleme yöntemleri sayesinde Halkbilimi (folklor), halk ürünlerinin tarihi gelişimini incelemeye başladı. Halk şarkıları, 19. yüzyılın ortalarından itibaren "Müzikoloji" disiplininin de gelişimiyle birlikte müzikolojik alan araştırmalarının da önemli bir parçası haline geldi.
Halk şarkıları, halk ürünleri içerisinde, halkın kültürel hafızasını barındırması bakımından önemli bir yere sahiptir. Halk şarkıları; içinde yaratıldıkları kültürün dili, gelenek göreneği, değer yargıları, kimi zaman acıları kimi zaman sevinci, kahramanlığı, bazen saf aşkı bazen ayrılığı, gurbeti, kısacası birey ve topluma ait bütün duyguları anında ve soyut olarak hissedebilme ve hissettirebilme gücüne sahiptir.
Ünsal Deniz, Dârü'l-Elhân Türk Halk Müziği Derleme Faaliyetleri ve Derleme Defterleri adlı çalışmasının birinci bölümünde, Avrupa ve Türkiye'de folklor biliminin gelişimini, ikinci bölümünde Türkiye'nin ilk resmî konservatuvarı olan Dârü'l-Elhân bünyesinde yapılan, Türk halk müziği derleme faaliyet ve yayımlarını tarihsel boyutuyla ele almıştır. Kitabın üçüncü bölümde ise 1926-1928 yılları arasında Dârü'l-Elhân tarafından 7 defter halinde Osmanlıca yayımlanan, Anadolu Halk Şarkıları Defterlerinin Latin alfabesine çevriyazıları bulunmaktadır.