O günden bu güne Ahıska Türkleri hâlâ anavatanlarına dönememişlerdir ve onun özlemiyle yaşamaktadırlar. Maruz kaldıkları iki sürgünün ardından aileleri parçalanmış, sosyo- ekonomik bütün varlıklarını kaybetmişlerdir. Ayrıca dini, insanları uyuşturan bir afyon olarak gören ve toplumsal sistem ve yapısında ona yer tanımak istemeyen Marksist ideoloji ve baskıcı Komünist yönetimin dînî ve kültürel alanda koyduğu yasaklar altında yetmiş yıl yaşamak durumunda kalmışlardır. Bu çalışma bütün bu süreçte Azerbaycan'a yerleşme şansı bulmuş Ahıska Türklerinin dînî yaşamlarını ve günümüzdeki dini hayatlarını ele almakta ve dinin onların millî, dînî ve kültürel kimliklerini koruyabilmelerine verdiği katkıyı ortaya koymaktadır. Vatan Aklıma gelse, bedenim sızlar, Nice zulüm gördü gelinler kızlar, Gurbet ele düştü bu ala gözler
Allah nasip etsin, gidelim vatana.
Hasret kaldık toprağına taşına, Mendil kalmaz gözümüzün yaşına, Neler geldi milletimin başına, Allah nasip etsin, gidelim vatana.
(A. Hacılı - A. Polatoğlu, Ahıska-
O günden bu güne Ahıska Türkleri hâlâ anavatanlarına dönememişlerdir ve onun özlemiyle yaşamaktadırlar. Maruz kaldıkları iki sürgünün ardından aileleri parçalanmış, sosyo- ekonomik bütün varlıklarını kaybetmişlerdir. Ayrıca dini, insanları uyuşturan bir afyon olarak gören ve toplumsal sistem ve yapısında ona yer tanımak istemeyen Marksist ideoloji ve baskıcı Komünist yönetimin dînî ve kültürel alanda koyduğu yasaklar altında yetmiş yıl yaşamak durumunda kalmışlardır. Bu çalışma bütün bu süreçte Azerbaycan'a yerleşme şansı bulmuş Ahıska Türklerinin dînî yaşamlarını ve günümüzdeki dini hayatlarını ele almakta ve dinin onların millî, dînî ve kültürel kimliklerini koruyabilmelerine verdiği katkıyı ortaya koymaktadır. Vatan Aklıma gelse, bedenim sızlar, Nice zulüm gördü gelinler kızlar, Gurbet ele düştü bu ala gözler
Allah nasip etsin, gidelim vatana.
Hasret kaldık toprağına taşına, Mendil kalmaz gözümüzün yaşına, Neler geldi milletimin başına, Allah nasip etsin, gidelim vatana.
(A. Hacılı - A. Polatoğlu, Ahıska-