1199175265
561371
https://www.simurgkitabevi.com/fikri-mulkiyet-hukukunda-televizyon-program-formatlarinin-korunmasi
Fikri Mülkiyet Hukukunda Televizyon Program Formatlarının Korunması - #smrgKİTABEVİ
0.00
ÖNSÖZ VII
YAZARIN ÖNSÖZÜ . IX
İÇİNDEKİLER . XI
KISALTMALAR XIX
BİBLİYOGRAFYA X XIII
GİRİŞ
KONU İLE İLGİLİ GENEL BİLGİLER
§ 1.KONUNUN TAKDİMİ, ÖNEMİ ve SINIRLANDIRILMASI .1
I. Konunun Takdimi .1
II. Konunun Önemi 5
III. Konunun Sınırlandırılması .8
Birinci Bölüm
TELEVİZYON PROGRAM FORMATI KAVRAMI, BENZER KAVRAMLARLA İLİŞKİSİ VE ESER NİTELİĞİ
§ 2.FORMAT KAVRAMI ve TÜRLERİ.11
I. Format Kavramı 11
A. Genel Olarak .11
İÇİNDEKİLER
B. Televizyon Program Formatı Kavramı 12
C. Televizyon Programı ve Televizyon Program Formatı Kavramı .14
II. Format Türleri .18
A. Show Programı Formatı .19
B. Dizi Programı Formatı 19
III. Program Formatı, Treatment ve Senaryo Arasındaki İlişki . 22
A. Genel Olarak . 22
B. Program Formatı ve Treatment 22
C. Senaryo ve Program Formatı 23
D. Değerlendirme 24
IV. Program Formatı ve Eser Kavramı . 25
A. Program Formatı ve Fikrî İçerik . 25
B. Program Formatı ve Soyut Fikir . 26
1. Soyut Fikirlerin Somut Ürünlerden Ayırdedilmesi.31
a. Genel Olarak .31
b. Fikir Kavramı 31
c. Program Formatının Somutlaşması . 36
2. Program Formatlarının Korunması .39
a. Program Formatının Hukukî Niteliği . 40
b. Korumanın Şartları 42
c. Eser Sahipliği 42
aa. Program Formatı Temelinde Oluşturulan Televizyon Programlarında Eser Sahipliği. 44
bb. Birlikte Eser Sahipliğinde Malî Hakların Kullanılması 47
cc. Birlikte Eser Sahipleri Arasındaki Anlaşmazlıkların Çözümlenmesi.47
dd. Yapımcı Firmanın Malî Hak Sahipliği . 49
d. Filme Çekmenin Hukukî Niteliği 50
V. Program Formatlarında Eser Sahibinin Hususiyeti Kavramı . 54XIII
A. Eser Sahibine Mahsus Olma Hususu 54
B. Şekillenme Kalitesi 55
C. Formatlarda Hususiyet . 56
D. Münferit Unsurlar Bakımından Hususiyet 56
1. Moderasyonlarda Hususiyet 56
a. Moderasyon Tarzında Hususiyet 58
b. Moderatörün Taklit Edilmesi 59
2. Başlıklarda Hususiyet 60
3. Karakterlerde Hususiyet ve Fikrî Hukuk Korunması .62
4. Yarışma Oyunları ve Sorularda Özgünlük 65
5. Müzik Unsurlarında Hususiyet . 69
6. Programın İçerik Yapısında Hususiyet 71
7. Arka Plan Unsurlarında Hususiyet . 72
8. Kombinasyonlarda Hususiyet .74
a. Özgün Şekillendirme Hareket Sahası.75
b. Özgün Şekillendirme 76
E. Değerlendirme 76
İkinci Bölüm
TELEVİZYON PROGRAM FORMATLARININ MUKAYESELİ HUKUKTA KORUNMASI
§ 3.KONUNUN KARŞILAŞTIRMALI HUKUKTAKİ YERİ79
I. Genel Olarak .79
II. Fransız Hukuku'nda Program Formatlarının Korunması 80
A. Genel Olarak . 80
B. Fransız Fikir ve Sanat Eserleri Hukukunda Program Formatlarının Korunması 80XIV
C. Fransız Haksız Rekabet Hukukunda Program Formatlarının Korunması 82
D. Değerlendirme 83
III. İngiliz Hukukunda Program Formatlarının Korunması 83
A. Genel Olarak . 83
B. İngiliz Fikir ve Sanat Eserleri Hukukunda Program Formatlarının Korunması . 84
C. Hughie Green Davası . 86
D. İngiliz Haksız Rekabet Hukukunda Program Formatlarının Korunması 89
E. Kanuni Düzenlemelerle Problemi Çözme Çalışmaları 92
F. Değerlendirme .93
IV. Alman Hukukunda Program Formatlarının Korunması.93
A. Genel Olarak 93
B. Almanya'da UrhG. Kapsamında Program Formatlarının Korunması . 94
C. Alman Marka ve Haksız Rekabet Hukukunda (UWG) Program Formatlarının Korunması.95
D. Culpa in Contrahendo Hükümleriyle Program Formatlarının Korunması 96
E. Alman Hukukunda Sözleşme Yoluyla Program Formatlarının Korunması 97
F. Değerlendirme .98
V. ABD. Hukukunda Program Formatların Korunması.98
A. Genel Olarak 98
B. ABD. Hukuku'nda Program Formatlarının Telif Hakkıyla Korunması 100
C. ABD. Haksız Fiil Hukukunda Program Formatlarının Korunması . 102
1. Genel Olarak 102
2. Sözleşme Benzeri İşlem (Quasi Contract) 102XV
3. Güven İlişkisinin Zedelenmesi (Breach of Confidental Relationship) 103
D. Değerlendirme 105
Üçüncü Bölüm
PROGRAM FORMATLARININ FİKRİ MÜLKİYET HUKUKUNDA KORUNMASI § 4.TELEVİZYON PROGRAM FORMATLARININ FİKİR ve SANAT ESERLERİ KANUNU KAPSAMINDA KORUNMASI 107
I. Fikir ve Sanat Eserleri Kanunu'nun Koruma Konusu . 107
II. Telif Haklarının İhlal Edilmesi . 108
III. Eser Bölümlerinin Korunması. 109
IV. Eserin Korunan Bölümlerinin Telif Hakları Bağlamında Değerlendirilmesi.110
A. İçerik ve Şekil Arasında Ayrım Yapılmasının İlke Olarak Önemsizliği .110
B. İşlenme Eserler Bakımından Değerlendirme.111
C. Program Formatlarının Talimat Niteliğinde Korunması 112
1. Talimatların İçtihatlarda ve Doktrinde Değerlendirilmesi 113
2. Gerekçelendirme Eksikliği .114
3. Hukuk Politikası . 115
D. Formatlar Bakımından Değerlendirme 116
V. Serbest ve Serbest Olmayan Kullanma 116
A. Kullanımın Yoğunluğu .117
B. Uyuşan Hususların Karşılaştırılması .118
C. Formatların İzin Verilen ve Verilmeyen Kullanımları 119
VI. Değerlendirme 120
§ 5.HAK İHLALİNDE AÇILABİLECEK DAVALAR. 121
I. Genel Olarak 121
II. Tespit Davası . 121
III. Tecavüzün Ref'i Davası 123
IV. Tecavüzün Men'i Davası . 125
V. Tazminat Davaları . 125
§ 6.PROGRAM FORMATLARININ FİKİR ve SANAT ESERLERİ KANUNU DIŞINDAKİ HUKUKİ YOLLARLA KORUNMASI 128
I. Genel Olarak .128
II. Culpa in Contrahendo Çerçevesinde Koruma İmkânı 128
III. Sebepsiz Zenginleşme Hükümleri Çerçevesinde Koruma İmkânı 133
IV. Değerlendirme . 134
V. Sözleşme Hükümleri Çerçevesinde Koruma İmkânı. 135
§ 7.MARKA HUKUKUNDA PROGRAM FORMATLARIN KORUNMASI . 136
I. Genel Olarak . 136
II. Marka Hukuku'na Göre Koruma Şartları . 137
A. Marka Olarak Korunabilen İşaret 137
1. Marka Olarak Format . 138
2. Marka Hukuku Bakımından Format Unsurları 139
B. Marka Hakkının Oluşumu. 140
1. Tescil .141
2. Kullanılma İle Ayırt Edici Nitelik Kazanılması . 145
III. Marka Hukuku ve Başlıkların Korunması . 148
IV. Özdeş İşaret ve Ürünler.148
V. Benzer İşaretler ve/veya Ürünler .149
VI. Tanınmış Marka Bağlamında Program Formatlarının Değerlendirilmesi . 151
VII. Marka ve Başlık Korumasında Sahiplik Kavramı. 153
VIII. Değerlendirme 153XVII
§ 8.HAKSIZ REKABET HÜKÜMLERİNE GÖRE PROGRAM FORMATLARININ KORUNMASI . 155
I. Genel Olarak 155
II. Haksız Rekabetin Unsurları . 157
III. Ticaret Kanunu Hükümlerine Göre Haksız Rekabete Hâkim Olan İlkeler . 158
IV. Formatların Taklit Edilmesinin Dürüstlük Kuralına Aykırılığı 160
A. Haksız Rekabet İlkeleri Bağlamında Kendine Özgü Olma Hususu161
B. Rekabeti Haksız Hale Getiren Durumlar 164
1. İltibas (Karışıklığa Neden Olmak) (TTK. md. 57/5). 165
2. İmalat veya Ticaret Sırlarından Yararlanma veya Yayma (TTK. md. 57/8) 166
3. Aldatıcı Reklam 167
4. Character Merchandising ve Haksız Rekabet Koruması . 168
V. Değerlendirme . 169
VI. Haksız Rekabetin Sonuçları . 169
A. İhtiyati Tedbir 169
B. Hukuki Sorumluluk .170
1. Tespit Davası170
2. Men (Önleme) Davası170
3. Haksız Rekabetin Sonucu Olan Maddî Durumun Ortadan Kaldırılması 170
4. Maddi ve Manevi Tazminat Davaları .171
SONUÇ . 173
YAZARIN ÖNSÖZÜ . IX
İÇİNDEKİLER . XI
KISALTMALAR XIX
BİBLİYOGRAFYA X XIII
GİRİŞ
KONU İLE İLGİLİ GENEL BİLGİLER
§ 1.KONUNUN TAKDİMİ, ÖNEMİ ve SINIRLANDIRILMASI .1
I. Konunun Takdimi .1
II. Konunun Önemi 5
III. Konunun Sınırlandırılması .8
Birinci Bölüm
TELEVİZYON PROGRAM FORMATI KAVRAMI, BENZER KAVRAMLARLA İLİŞKİSİ VE ESER NİTELİĞİ
§ 2.FORMAT KAVRAMI ve TÜRLERİ.11
I. Format Kavramı 11
A. Genel Olarak .11
İÇİNDEKİLER
B. Televizyon Program Formatı Kavramı 12
C. Televizyon Programı ve Televizyon Program Formatı Kavramı .14
II. Format Türleri .18
A. Show Programı Formatı .19
B. Dizi Programı Formatı 19
III. Program Formatı, Treatment ve Senaryo Arasındaki İlişki . 22
A. Genel Olarak . 22
B. Program Formatı ve Treatment 22
C. Senaryo ve Program Formatı 23
D. Değerlendirme 24
IV. Program Formatı ve Eser Kavramı . 25
A. Program Formatı ve Fikrî İçerik . 25
B. Program Formatı ve Soyut Fikir . 26
1. Soyut Fikirlerin Somut Ürünlerden Ayırdedilmesi.31
a. Genel Olarak .31
b. Fikir Kavramı 31
c. Program Formatının Somutlaşması . 36
2. Program Formatlarının Korunması .39
a. Program Formatının Hukukî Niteliği . 40
b. Korumanın Şartları 42
c. Eser Sahipliği 42
aa. Program Formatı Temelinde Oluşturulan Televizyon Programlarında Eser Sahipliği. 44
bb. Birlikte Eser Sahipliğinde Malî Hakların Kullanılması 47
cc. Birlikte Eser Sahipleri Arasındaki Anlaşmazlıkların Çözümlenmesi.47
dd. Yapımcı Firmanın Malî Hak Sahipliği . 49
d. Filme Çekmenin Hukukî Niteliği 50
V. Program Formatlarında Eser Sahibinin Hususiyeti Kavramı . 54XIII
A. Eser Sahibine Mahsus Olma Hususu 54
B. Şekillenme Kalitesi 55
C. Formatlarda Hususiyet . 56
D. Münferit Unsurlar Bakımından Hususiyet 56
1. Moderasyonlarda Hususiyet 56
a. Moderasyon Tarzında Hususiyet 58
b. Moderatörün Taklit Edilmesi 59
2. Başlıklarda Hususiyet 60
3. Karakterlerde Hususiyet ve Fikrî Hukuk Korunması .62
4. Yarışma Oyunları ve Sorularda Özgünlük 65
5. Müzik Unsurlarında Hususiyet . 69
6. Programın İçerik Yapısında Hususiyet 71
7. Arka Plan Unsurlarında Hususiyet . 72
8. Kombinasyonlarda Hususiyet .74
a. Özgün Şekillendirme Hareket Sahası.75
b. Özgün Şekillendirme 76
E. Değerlendirme 76
İkinci Bölüm
TELEVİZYON PROGRAM FORMATLARININ MUKAYESELİ HUKUKTA KORUNMASI
§ 3.KONUNUN KARŞILAŞTIRMALI HUKUKTAKİ YERİ79
I. Genel Olarak .79
II. Fransız Hukuku'nda Program Formatlarının Korunması 80
A. Genel Olarak . 80
B. Fransız Fikir ve Sanat Eserleri Hukukunda Program Formatlarının Korunması 80XIV
C. Fransız Haksız Rekabet Hukukunda Program Formatlarının Korunması 82
D. Değerlendirme 83
III. İngiliz Hukukunda Program Formatlarının Korunması 83
A. Genel Olarak . 83
B. İngiliz Fikir ve Sanat Eserleri Hukukunda Program Formatlarının Korunması . 84
C. Hughie Green Davası . 86
D. İngiliz Haksız Rekabet Hukukunda Program Formatlarının Korunması 89
E. Kanuni Düzenlemelerle Problemi Çözme Çalışmaları 92
F. Değerlendirme .93
IV. Alman Hukukunda Program Formatlarının Korunması.93
A. Genel Olarak 93
B. Almanya'da UrhG. Kapsamında Program Formatlarının Korunması . 94
C. Alman Marka ve Haksız Rekabet Hukukunda (UWG) Program Formatlarının Korunması.95
D. Culpa in Contrahendo Hükümleriyle Program Formatlarının Korunması 96
E. Alman Hukukunda Sözleşme Yoluyla Program Formatlarının Korunması 97
F. Değerlendirme .98
V. ABD. Hukukunda Program Formatların Korunması.98
A. Genel Olarak 98
B. ABD. Hukuku'nda Program Formatlarının Telif Hakkıyla Korunması 100
C. ABD. Haksız Fiil Hukukunda Program Formatlarının Korunması . 102
1. Genel Olarak 102
2. Sözleşme Benzeri İşlem (Quasi Contract) 102XV
3. Güven İlişkisinin Zedelenmesi (Breach of Confidental Relationship) 103
D. Değerlendirme 105
Üçüncü Bölüm
PROGRAM FORMATLARININ FİKRİ MÜLKİYET HUKUKUNDA KORUNMASI § 4.TELEVİZYON PROGRAM FORMATLARININ FİKİR ve SANAT ESERLERİ KANUNU KAPSAMINDA KORUNMASI 107
I. Fikir ve Sanat Eserleri Kanunu'nun Koruma Konusu . 107
II. Telif Haklarının İhlal Edilmesi . 108
III. Eser Bölümlerinin Korunması. 109
IV. Eserin Korunan Bölümlerinin Telif Hakları Bağlamında Değerlendirilmesi.110
A. İçerik ve Şekil Arasında Ayrım Yapılmasının İlke Olarak Önemsizliği .110
B. İşlenme Eserler Bakımından Değerlendirme.111
C. Program Formatlarının Talimat Niteliğinde Korunması 112
1. Talimatların İçtihatlarda ve Doktrinde Değerlendirilmesi 113
2. Gerekçelendirme Eksikliği .114
3. Hukuk Politikası . 115
D. Formatlar Bakımından Değerlendirme 116
V. Serbest ve Serbest Olmayan Kullanma 116
A. Kullanımın Yoğunluğu .117
B. Uyuşan Hususların Karşılaştırılması .118
C. Formatların İzin Verilen ve Verilmeyen Kullanımları 119
VI. Değerlendirme 120
§ 5.HAK İHLALİNDE AÇILABİLECEK DAVALAR. 121
I. Genel Olarak 121
II. Tespit Davası . 121
III. Tecavüzün Ref'i Davası 123
IV. Tecavüzün Men'i Davası . 125
V. Tazminat Davaları . 125
§ 6.PROGRAM FORMATLARININ FİKİR ve SANAT ESERLERİ KANUNU DIŞINDAKİ HUKUKİ YOLLARLA KORUNMASI 128
I. Genel Olarak .128
II. Culpa in Contrahendo Çerçevesinde Koruma İmkânı 128
III. Sebepsiz Zenginleşme Hükümleri Çerçevesinde Koruma İmkânı 133
IV. Değerlendirme . 134
V. Sözleşme Hükümleri Çerçevesinde Koruma İmkânı. 135
§ 7.MARKA HUKUKUNDA PROGRAM FORMATLARIN KORUNMASI . 136
I. Genel Olarak . 136
II. Marka Hukuku'na Göre Koruma Şartları . 137
A. Marka Olarak Korunabilen İşaret 137
1. Marka Olarak Format . 138
2. Marka Hukuku Bakımından Format Unsurları 139
B. Marka Hakkının Oluşumu. 140
1. Tescil .141
2. Kullanılma İle Ayırt Edici Nitelik Kazanılması . 145
III. Marka Hukuku ve Başlıkların Korunması . 148
IV. Özdeş İşaret ve Ürünler.148
V. Benzer İşaretler ve/veya Ürünler .149
VI. Tanınmış Marka Bağlamında Program Formatlarının Değerlendirilmesi . 151
VII. Marka ve Başlık Korumasında Sahiplik Kavramı. 153
VIII. Değerlendirme 153XVII
§ 8.HAKSIZ REKABET HÜKÜMLERİNE GÖRE PROGRAM FORMATLARININ KORUNMASI . 155
I. Genel Olarak 155
II. Haksız Rekabetin Unsurları . 157
III. Ticaret Kanunu Hükümlerine Göre Haksız Rekabete Hâkim Olan İlkeler . 158
IV. Formatların Taklit Edilmesinin Dürüstlük Kuralına Aykırılığı 160
A. Haksız Rekabet İlkeleri Bağlamında Kendine Özgü Olma Hususu161
B. Rekabeti Haksız Hale Getiren Durumlar 164
1. İltibas (Karışıklığa Neden Olmak) (TTK. md. 57/5). 165
2. İmalat veya Ticaret Sırlarından Yararlanma veya Yayma (TTK. md. 57/8) 166
3. Aldatıcı Reklam 167
4. Character Merchandising ve Haksız Rekabet Koruması . 168
V. Değerlendirme . 169
VI. Haksız Rekabetin Sonuçları . 169
A. İhtiyati Tedbir 169
B. Hukuki Sorumluluk .170
1. Tespit Davası170
2. Men (Önleme) Davası170
3. Haksız Rekabetin Sonucu Olan Maddî Durumun Ortadan Kaldırılması 170
4. Maddi ve Manevi Tazminat Davaları .171
SONUÇ . 173
ÖNSÖZ VII
YAZARIN ÖNSÖZÜ . IX
İÇİNDEKİLER . XI
KISALTMALAR XIX
BİBLİYOGRAFYA X XIII
GİRİŞ
KONU İLE İLGİLİ GENEL BİLGİLER
§ 1.KONUNUN TAKDİMİ, ÖNEMİ ve SINIRLANDIRILMASI .1
I. Konunun Takdimi .1
II. Konunun Önemi 5
III. Konunun Sınırlandırılması .8
Birinci Bölüm
TELEVİZYON PROGRAM FORMATI KAVRAMI, BENZER KAVRAMLARLA İLİŞKİSİ VE ESER NİTELİĞİ
§ 2.FORMAT KAVRAMI ve TÜRLERİ.11
I. Format Kavramı 11
A. Genel Olarak .11
İÇİNDEKİLER
B. Televizyon Program Formatı Kavramı 12
C. Televizyon Programı ve Televizyon Program Formatı Kavramı .14
II. Format Türleri .18
A. Show Programı Formatı .19
B. Dizi Programı Formatı 19
III. Program Formatı, Treatment ve Senaryo Arasındaki İlişki . 22
A. Genel Olarak . 22
B. Program Formatı ve Treatment 22
C. Senaryo ve Program Formatı 23
D. Değerlendirme 24
IV. Program Formatı ve Eser Kavramı . 25
A. Program Formatı ve Fikrî İçerik . 25
B. Program Formatı ve Soyut Fikir . 26
1. Soyut Fikirlerin Somut Ürünlerden Ayırdedilmesi.31
a. Genel Olarak .31
b. Fikir Kavramı 31
c. Program Formatının Somutlaşması . 36
2. Program Formatlarının Korunması .39
a. Program Formatının Hukukî Niteliği . 40
b. Korumanın Şartları 42
c. Eser Sahipliği 42
aa. Program Formatı Temelinde Oluşturulan Televizyon Programlarında Eser Sahipliği. 44
bb. Birlikte Eser Sahipliğinde Malî Hakların Kullanılması 47
cc. Birlikte Eser Sahipleri Arasındaki Anlaşmazlıkların Çözümlenmesi.47
dd. Yapımcı Firmanın Malî Hak Sahipliği . 49
d. Filme Çekmenin Hukukî Niteliği 50
V. Program Formatlarında Eser Sahibinin Hususiyeti Kavramı . 54XIII
A. Eser Sahibine Mahsus Olma Hususu 54
B. Şekillenme Kalitesi 55
C. Formatlarda Hususiyet . 56
D. Münferit Unsurlar Bakımından Hususiyet 56
1. Moderasyonlarda Hususiyet 56
a. Moderasyon Tarzında Hususiyet 58
b. Moderatörün Taklit Edilmesi 59
2. Başlıklarda Hususiyet 60
3. Karakterlerde Hususiyet ve Fikrî Hukuk Korunması .62
4. Yarışma Oyunları ve Sorularda Özgünlük 65
5. Müzik Unsurlarında Hususiyet . 69
6. Programın İçerik Yapısında Hususiyet 71
7. Arka Plan Unsurlarında Hususiyet . 72
8. Kombinasyonlarda Hususiyet .74
a. Özgün Şekillendirme Hareket Sahası.75
b. Özgün Şekillendirme 76
E. Değerlendirme 76
İkinci Bölüm
TELEVİZYON PROGRAM FORMATLARININ MUKAYESELİ HUKUKTA KORUNMASI
§ 3.KONUNUN KARŞILAŞTIRMALI HUKUKTAKİ YERİ79
I. Genel Olarak .79
II. Fransız Hukuku'nda Program Formatlarının Korunması 80
A. Genel Olarak . 80
B. Fransız Fikir ve Sanat Eserleri Hukukunda Program Formatlarının Korunması 80XIV
C. Fransız Haksız Rekabet Hukukunda Program Formatlarının Korunması 82
D. Değerlendirme 83
III. İngiliz Hukukunda Program Formatlarının Korunması 83
A. Genel Olarak . 83
B. İngiliz Fikir ve Sanat Eserleri Hukukunda Program Formatlarının Korunması . 84
C. Hughie Green Davası . 86
D. İngiliz Haksız Rekabet Hukukunda Program Formatlarının Korunması 89
E. Kanuni Düzenlemelerle Problemi Çözme Çalışmaları 92
F. Değerlendirme .93
IV. Alman Hukukunda Program Formatlarının Korunması.93
A. Genel Olarak 93
B. Almanya'da UrhG. Kapsamında Program Formatlarının Korunması . 94
C. Alman Marka ve Haksız Rekabet Hukukunda (UWG) Program Formatlarının Korunması.95
D. Culpa in Contrahendo Hükümleriyle Program Formatlarının Korunması 96
E. Alman Hukukunda Sözleşme Yoluyla Program Formatlarının Korunması 97
F. Değerlendirme .98
V. ABD. Hukukunda Program Formatların Korunması.98
A. Genel Olarak 98
B. ABD. Hukuku'nda Program Formatlarının Telif Hakkıyla Korunması 100
C. ABD. Haksız Fiil Hukukunda Program Formatlarının Korunması . 102
1. Genel Olarak 102
2. Sözleşme Benzeri İşlem (Quasi Contract) 102XV
3. Güven İlişkisinin Zedelenmesi (Breach of Confidental Relationship) 103
D. Değerlendirme 105
Üçüncü Bölüm
PROGRAM FORMATLARININ FİKRİ MÜLKİYET HUKUKUNDA KORUNMASI § 4.TELEVİZYON PROGRAM FORMATLARININ FİKİR ve SANAT ESERLERİ KANUNU KAPSAMINDA KORUNMASI 107
I. Fikir ve Sanat Eserleri Kanunu'nun Koruma Konusu . 107
II. Telif Haklarının İhlal Edilmesi . 108
III. Eser Bölümlerinin Korunması. 109
IV. Eserin Korunan Bölümlerinin Telif Hakları Bağlamında Değerlendirilmesi.110
A. İçerik ve Şekil Arasında Ayrım Yapılmasının İlke Olarak Önemsizliği .110
B. İşlenme Eserler Bakımından Değerlendirme.111
C. Program Formatlarının Talimat Niteliğinde Korunması 112
1. Talimatların İçtihatlarda ve Doktrinde Değerlendirilmesi 113
2. Gerekçelendirme Eksikliği .114
3. Hukuk Politikası . 115
D. Formatlar Bakımından Değerlendirme 116
V. Serbest ve Serbest Olmayan Kullanma 116
A. Kullanımın Yoğunluğu .117
B. Uyuşan Hususların Karşılaştırılması .118
C. Formatların İzin Verilen ve Verilmeyen Kullanımları 119
VI. Değerlendirme 120
§ 5.HAK İHLALİNDE AÇILABİLECEK DAVALAR. 121
I. Genel Olarak 121
II. Tespit Davası . 121
III. Tecavüzün Ref'i Davası 123
IV. Tecavüzün Men'i Davası . 125
V. Tazminat Davaları . 125
§ 6.PROGRAM FORMATLARININ FİKİR ve SANAT ESERLERİ KANUNU DIŞINDAKİ HUKUKİ YOLLARLA KORUNMASI 128
I. Genel Olarak .128
II. Culpa in Contrahendo Çerçevesinde Koruma İmkânı 128
III. Sebepsiz Zenginleşme Hükümleri Çerçevesinde Koruma İmkânı 133
IV. Değerlendirme . 134
V. Sözleşme Hükümleri Çerçevesinde Koruma İmkânı. 135
§ 7.MARKA HUKUKUNDA PROGRAM FORMATLARIN KORUNMASI . 136
I. Genel Olarak . 136
II. Marka Hukuku'na Göre Koruma Şartları . 137
A. Marka Olarak Korunabilen İşaret 137
1. Marka Olarak Format . 138
2. Marka Hukuku Bakımından Format Unsurları 139
B. Marka Hakkının Oluşumu. 140
1. Tescil .141
2. Kullanılma İle Ayırt Edici Nitelik Kazanılması . 145
III. Marka Hukuku ve Başlıkların Korunması . 148
IV. Özdeş İşaret ve Ürünler.148
V. Benzer İşaretler ve/veya Ürünler .149
VI. Tanınmış Marka Bağlamında Program Formatlarının Değerlendirilmesi . 151
VII. Marka ve Başlık Korumasında Sahiplik Kavramı. 153
VIII. Değerlendirme 153XVII
§ 8.HAKSIZ REKABET HÜKÜMLERİNE GÖRE PROGRAM FORMATLARININ KORUNMASI . 155
I. Genel Olarak 155
II. Haksız Rekabetin Unsurları . 157
III. Ticaret Kanunu Hükümlerine Göre Haksız Rekabete Hâkim Olan İlkeler . 158
IV. Formatların Taklit Edilmesinin Dürüstlük Kuralına Aykırılığı 160
A. Haksız Rekabet İlkeleri Bağlamında Kendine Özgü Olma Hususu161
B. Rekabeti Haksız Hale Getiren Durumlar 164
1. İltibas (Karışıklığa Neden Olmak) (TTK. md. 57/5). 165
2. İmalat veya Ticaret Sırlarından Yararlanma veya Yayma (TTK. md. 57/8) 166
3. Aldatıcı Reklam 167
4. Character Merchandising ve Haksız Rekabet Koruması . 168
V. Değerlendirme . 169
VI. Haksız Rekabetin Sonuçları . 169
A. İhtiyati Tedbir 169
B. Hukuki Sorumluluk .170
1. Tespit Davası170
2. Men (Önleme) Davası170
3. Haksız Rekabetin Sonucu Olan Maddî Durumun Ortadan Kaldırılması 170
4. Maddi ve Manevi Tazminat Davaları .171
SONUÇ . 173
YAZARIN ÖNSÖZÜ . IX
İÇİNDEKİLER . XI
KISALTMALAR XIX
BİBLİYOGRAFYA X XIII
GİRİŞ
KONU İLE İLGİLİ GENEL BİLGİLER
§ 1.KONUNUN TAKDİMİ, ÖNEMİ ve SINIRLANDIRILMASI .1
I. Konunun Takdimi .1
II. Konunun Önemi 5
III. Konunun Sınırlandırılması .8
Birinci Bölüm
TELEVİZYON PROGRAM FORMATI KAVRAMI, BENZER KAVRAMLARLA İLİŞKİSİ VE ESER NİTELİĞİ
§ 2.FORMAT KAVRAMI ve TÜRLERİ.11
I. Format Kavramı 11
A. Genel Olarak .11
İÇİNDEKİLER
B. Televizyon Program Formatı Kavramı 12
C. Televizyon Programı ve Televizyon Program Formatı Kavramı .14
II. Format Türleri .18
A. Show Programı Formatı .19
B. Dizi Programı Formatı 19
III. Program Formatı, Treatment ve Senaryo Arasındaki İlişki . 22
A. Genel Olarak . 22
B. Program Formatı ve Treatment 22
C. Senaryo ve Program Formatı 23
D. Değerlendirme 24
IV. Program Formatı ve Eser Kavramı . 25
A. Program Formatı ve Fikrî İçerik . 25
B. Program Formatı ve Soyut Fikir . 26
1. Soyut Fikirlerin Somut Ürünlerden Ayırdedilmesi.31
a. Genel Olarak .31
b. Fikir Kavramı 31
c. Program Formatının Somutlaşması . 36
2. Program Formatlarının Korunması .39
a. Program Formatının Hukukî Niteliği . 40
b. Korumanın Şartları 42
c. Eser Sahipliği 42
aa. Program Formatı Temelinde Oluşturulan Televizyon Programlarında Eser Sahipliği. 44
bb. Birlikte Eser Sahipliğinde Malî Hakların Kullanılması 47
cc. Birlikte Eser Sahipleri Arasındaki Anlaşmazlıkların Çözümlenmesi.47
dd. Yapımcı Firmanın Malî Hak Sahipliği . 49
d. Filme Çekmenin Hukukî Niteliği 50
V. Program Formatlarında Eser Sahibinin Hususiyeti Kavramı . 54XIII
A. Eser Sahibine Mahsus Olma Hususu 54
B. Şekillenme Kalitesi 55
C. Formatlarda Hususiyet . 56
D. Münferit Unsurlar Bakımından Hususiyet 56
1. Moderasyonlarda Hususiyet 56
a. Moderasyon Tarzında Hususiyet 58
b. Moderatörün Taklit Edilmesi 59
2. Başlıklarda Hususiyet 60
3. Karakterlerde Hususiyet ve Fikrî Hukuk Korunması .62
4. Yarışma Oyunları ve Sorularda Özgünlük 65
5. Müzik Unsurlarında Hususiyet . 69
6. Programın İçerik Yapısında Hususiyet 71
7. Arka Plan Unsurlarında Hususiyet . 72
8. Kombinasyonlarda Hususiyet .74
a. Özgün Şekillendirme Hareket Sahası.75
b. Özgün Şekillendirme 76
E. Değerlendirme 76
İkinci Bölüm
TELEVİZYON PROGRAM FORMATLARININ MUKAYESELİ HUKUKTA KORUNMASI
§ 3.KONUNUN KARŞILAŞTIRMALI HUKUKTAKİ YERİ79
I. Genel Olarak .79
II. Fransız Hukuku'nda Program Formatlarının Korunması 80
A. Genel Olarak . 80
B. Fransız Fikir ve Sanat Eserleri Hukukunda Program Formatlarının Korunması 80XIV
C. Fransız Haksız Rekabet Hukukunda Program Formatlarının Korunması 82
D. Değerlendirme 83
III. İngiliz Hukukunda Program Formatlarının Korunması 83
A. Genel Olarak . 83
B. İngiliz Fikir ve Sanat Eserleri Hukukunda Program Formatlarının Korunması . 84
C. Hughie Green Davası . 86
D. İngiliz Haksız Rekabet Hukukunda Program Formatlarının Korunması 89
E. Kanuni Düzenlemelerle Problemi Çözme Çalışmaları 92
F. Değerlendirme .93
IV. Alman Hukukunda Program Formatlarının Korunması.93
A. Genel Olarak 93
B. Almanya'da UrhG. Kapsamında Program Formatlarının Korunması . 94
C. Alman Marka ve Haksız Rekabet Hukukunda (UWG) Program Formatlarının Korunması.95
D. Culpa in Contrahendo Hükümleriyle Program Formatlarının Korunması 96
E. Alman Hukukunda Sözleşme Yoluyla Program Formatlarının Korunması 97
F. Değerlendirme .98
V. ABD. Hukukunda Program Formatların Korunması.98
A. Genel Olarak 98
B. ABD. Hukuku'nda Program Formatlarının Telif Hakkıyla Korunması 100
C. ABD. Haksız Fiil Hukukunda Program Formatlarının Korunması . 102
1. Genel Olarak 102
2. Sözleşme Benzeri İşlem (Quasi Contract) 102XV
3. Güven İlişkisinin Zedelenmesi (Breach of Confidental Relationship) 103
D. Değerlendirme 105
Üçüncü Bölüm
PROGRAM FORMATLARININ FİKRİ MÜLKİYET HUKUKUNDA KORUNMASI § 4.TELEVİZYON PROGRAM FORMATLARININ FİKİR ve SANAT ESERLERİ KANUNU KAPSAMINDA KORUNMASI 107
I. Fikir ve Sanat Eserleri Kanunu'nun Koruma Konusu . 107
II. Telif Haklarının İhlal Edilmesi . 108
III. Eser Bölümlerinin Korunması. 109
IV. Eserin Korunan Bölümlerinin Telif Hakları Bağlamında Değerlendirilmesi.110
A. İçerik ve Şekil Arasında Ayrım Yapılmasının İlke Olarak Önemsizliği .110
B. İşlenme Eserler Bakımından Değerlendirme.111
C. Program Formatlarının Talimat Niteliğinde Korunması 112
1. Talimatların İçtihatlarda ve Doktrinde Değerlendirilmesi 113
2. Gerekçelendirme Eksikliği .114
3. Hukuk Politikası . 115
D. Formatlar Bakımından Değerlendirme 116
V. Serbest ve Serbest Olmayan Kullanma 116
A. Kullanımın Yoğunluğu .117
B. Uyuşan Hususların Karşılaştırılması .118
C. Formatların İzin Verilen ve Verilmeyen Kullanımları 119
VI. Değerlendirme 120
§ 5.HAK İHLALİNDE AÇILABİLECEK DAVALAR. 121
I. Genel Olarak 121
II. Tespit Davası . 121
III. Tecavüzün Ref'i Davası 123
IV. Tecavüzün Men'i Davası . 125
V. Tazminat Davaları . 125
§ 6.PROGRAM FORMATLARININ FİKİR ve SANAT ESERLERİ KANUNU DIŞINDAKİ HUKUKİ YOLLARLA KORUNMASI 128
I. Genel Olarak .128
II. Culpa in Contrahendo Çerçevesinde Koruma İmkânı 128
III. Sebepsiz Zenginleşme Hükümleri Çerçevesinde Koruma İmkânı 133
IV. Değerlendirme . 134
V. Sözleşme Hükümleri Çerçevesinde Koruma İmkânı. 135
§ 7.MARKA HUKUKUNDA PROGRAM FORMATLARIN KORUNMASI . 136
I. Genel Olarak . 136
II. Marka Hukuku'na Göre Koruma Şartları . 137
A. Marka Olarak Korunabilen İşaret 137
1. Marka Olarak Format . 138
2. Marka Hukuku Bakımından Format Unsurları 139
B. Marka Hakkının Oluşumu. 140
1. Tescil .141
2. Kullanılma İle Ayırt Edici Nitelik Kazanılması . 145
III. Marka Hukuku ve Başlıkların Korunması . 148
IV. Özdeş İşaret ve Ürünler.148
V. Benzer İşaretler ve/veya Ürünler .149
VI. Tanınmış Marka Bağlamında Program Formatlarının Değerlendirilmesi . 151
VII. Marka ve Başlık Korumasında Sahiplik Kavramı. 153
VIII. Değerlendirme 153XVII
§ 8.HAKSIZ REKABET HÜKÜMLERİNE GÖRE PROGRAM FORMATLARININ KORUNMASI . 155
I. Genel Olarak 155
II. Haksız Rekabetin Unsurları . 157
III. Ticaret Kanunu Hükümlerine Göre Haksız Rekabete Hâkim Olan İlkeler . 158
IV. Formatların Taklit Edilmesinin Dürüstlük Kuralına Aykırılığı 160
A. Haksız Rekabet İlkeleri Bağlamında Kendine Özgü Olma Hususu161
B. Rekabeti Haksız Hale Getiren Durumlar 164
1. İltibas (Karışıklığa Neden Olmak) (TTK. md. 57/5). 165
2. İmalat veya Ticaret Sırlarından Yararlanma veya Yayma (TTK. md. 57/8) 166
3. Aldatıcı Reklam 167
4. Character Merchandising ve Haksız Rekabet Koruması . 168
V. Değerlendirme . 169
VI. Haksız Rekabetin Sonuçları . 169
A. İhtiyati Tedbir 169
B. Hukuki Sorumluluk .170
1. Tespit Davası170
2. Men (Önleme) Davası170
3. Haksız Rekabetin Sonucu Olan Maddî Durumun Ortadan Kaldırılması 170
4. Maddi ve Manevi Tazminat Davaları .171
SONUÇ . 173
Yorum yaz
Bu kitabı henüz kimse eleştirmemiş.