#smrgKİTABEVİ Francis Hutcheson ve Ahlak Duyusu Teorisi: Yüreğin Yasası -
Ancak vicdanın, “ahlâk duyusu” adıyla, teolojik ve rasyonalist kavrayışlardan arındırılmış ahlâki perspektifte modern, seküler ve empirik bir kavram olarak ortaya çıkışı ve gelişimi, 18. yüzyılın ilk yarısına, yani Aydınlanma Çağı'nın başlangıcına denk gelir. Hutcheson, düşüncelerini 18. yüzyıl bireyci kapitalizminin doğurduğu sıkıntıları bertaraf edememekle itham ettiği teolojik ve rasyonalist ahlak teorilerinin, özellikle de bu sıkıntıların, acıların ve sefaletin doğrudan sorumlusu olarak gördüğü Hobbescu egoist ahlâk, siyaset ve adalet teorilerinin karşısına koymuştur.
Hutcheson'ın amacı insan doğasını kötümser ya da tek yönlü ele alan ahlâk teorilerinin önünü keserek bu olumsuz durumları bertaraf etmektir ki, bunu da iyimser bir tarzda insan doğasının bilimsel analizini yaparak gerçekleştirmek istemiştir.
Temelinde “insana güven” düşüncesi yatan Hutcheson'ın felsefesinde kışkırtıcı bir şeyler bulmak oldukça zordur. Çünkü o, “ahlâk duyusu teorisi” ile, kendine ve ötekilerine yabancılaşmamış, etik ve estetik duyarlılığını yitirmemiş her insanın gayet aşina olduğu ve yüreğinde hissettiği şeyleri, hayırseverlik, müşfiklik, merhamet, diğerkamlık gibi insani duyguları olgusal/bilimsel bir temelde açıklamaya, Terry Eagleton'ın deyimiyle “yüreğin yasası”nı ortaya koymaya çalışmıştır.
Ancak vicdanın, “ahlâk duyusu” adıyla, teolojik ve rasyonalist kavrayışlardan arındırılmış ahlâki perspektifte modern, seküler ve empirik bir kavram olarak ortaya çıkışı ve gelişimi, 18. yüzyılın ilk yarısına, yani Aydınlanma Çağı'nın başlangıcına denk gelir. Hutcheson, düşüncelerini 18. yüzyıl bireyci kapitalizminin doğurduğu sıkıntıları bertaraf edememekle itham ettiği teolojik ve rasyonalist ahlak teorilerinin, özellikle de bu sıkıntıların, acıların ve sefaletin doğrudan sorumlusu olarak gördüğü Hobbescu egoist ahlâk, siyaset ve adalet teorilerinin karşısına koymuştur.
Hutcheson'ın amacı insan doğasını kötümser ya da tek yönlü ele alan ahlâk teorilerinin önünü keserek bu olumsuz durumları bertaraf etmektir ki, bunu da iyimser bir tarzda insan doğasının bilimsel analizini yaparak gerçekleştirmek istemiştir.
Temelinde “insana güven” düşüncesi yatan Hutcheson'ın felsefesinde kışkırtıcı bir şeyler bulmak oldukça zordur. Çünkü o, “ahlâk duyusu teorisi” ile, kendine ve ötekilerine yabancılaşmamış, etik ve estetik duyarlılığını yitirmemiş her insanın gayet aşina olduğu ve yüreğinde hissettiği şeyleri, hayırseverlik, müşfiklik, merhamet, diğerkamlık gibi insani duyguları olgusal/bilimsel bir temelde açıklamaya, Terry Eagleton'ın deyimiyle “yüreğin yasası”nı ortaya koymaya çalışmıştır.
Taksit Sayısı | Taksit tutarı | Genel Toplam |
---|---|---|
Tek Çekim | 115,50 | 115,50 |
2 | 60,06 | 120,12 |
3 | 40,81 | 122,43 |
6 | 20,79 | 124,74 |
9 | 14,12 | 127,05 |
Taksit Sayısı | Taksit tutarı | Genel Toplam |
---|---|---|
Tek Çekim | 115,50 | 115,50 |
2 | 60,06 | 120,12 |
3 | 40,81 | 122,43 |
6 | 20,79 | 124,74 |
9 | 14,12 | 127,05 |
Taksit Sayısı | Taksit tutarı | Genel Toplam |
---|---|---|
Tek Çekim | 115,50 | 115,50 |
2 | 60,06 | 120,12 |
3 | 40,81 | 122,43 |
6 | 20,79 | 124,74 |
9 | 14,12 | 127,05 |
Taksit Sayısı | Taksit tutarı | Genel Toplam |
---|---|---|
Tek Çekim | 115,50 | 115,50 |
2 | 60,06 | 120,12 |
3 | 40,81 | 122,43 |
6 | 20,79 | 124,74 |
9 | 14,12 | 127,05 |
Taksit Sayısı | Taksit tutarı | Genel Toplam |
---|---|---|
Tek Çekim | 115,50 | 115,50 |
2 | 60,06 | 120,12 |
3 | 40,81 | 122,43 |
6 | 20,79 | 124,74 |
9 | 14,12 | 127,05 |
Taksit Sayısı | Taksit tutarı | Genel Toplam |
---|---|---|
Tek Çekim | 115,50 | 115,50 |
2 | 60,06 | 120,12 |
3 | 40,81 | 122,43 |
6 | 20,79 | 124,74 |
9 | 14,12 | 127,05 |
Taksit Sayısı | Taksit tutarı | Genel Toplam |
---|---|---|
Tek Çekim | 115,50 | 115,50 |
2 | - | - |
3 | - | - |
6 | - | - |
9 | - | - |