Bizde bir şehrin folkloru kaleme alınırken, şehir merkezi, ilçeler, kasabalar ve köylerin toplu olarak değerlendirildiği ve yazıldığı görülür. Bu durumun istisnaları elbette bulunmaktadır. Bir şehrin tüm yerleşim birimlerinde aynı kültürün yaşaması mümkün olamayacağı gibi, kültürlerin bütünüyle içinde bulundukları toprak parçası ile ifade edilmeleri de mümkün değildir. Konunun özünde kültür coğrafyası ile siyasi coğrafyanın birbirine karıştırılması yatmaktadır ki, kültür konularını içeren araştırmalarda yapılan bu tür hatalar araştırma sonuçlarını da olumsuz olarak etkilemektedir. Hele söz konusu halk kültürü olunca, durum iyice karmaşık bir yapı sergilemektedir. Böylesi bir yapı içinde müziğin konumu, kuşkusuz daha da karmaşık gibi gözüküyor.
Bu bakış açısıyla, Gaziantep ilinin müzikal dağılımını -kültürel ve coğrafi bazda- üç ana bölümde incelemek daha doğru olacaktır: Şehir merkezi. Barak-EIbeylı iskan bölgesi ve diğer ilçeler. Elbette bu araştırmayı daha da lokalize etmek mümkündür.
Bu kitapta -belki de ülkemizde ilk kez- bir şehrin merkezindeki halk müziği karakterleri, antoloji-inceleme biçiminde ele alınmıştır. Kitapta yer alan türkü örnekleri seçilirken, şehir kökenli olmalarına özen gösterilmiştir. Bununla birlikte köy kökenli olmalarına karşın, şehirli tavrıyla icra edilen Örnekler de kitaba alınmıştır.
Kökü çok eskilerde olan ancak bugün yaşayan bir kültürün parçası durumundaki bu türkülerin, hangi duyguları ifade ettiği türküler söylenmeye başlayınca anlaşılacaktır. Türkülerin bazıları bu şehirde yaşamış eski kavimlerin izlerini taşımaktadır. Bazıları ise, tipik köylü yaşantısının motiflerini işleyen karakterdedir. Bazıları da, son yılların şehir yaşantısında yer alan konularla bezenmiştir. Bu türküler; her ne koşulda oluşursa oluşsun veya hangi konuyu işlerse işlesin. Gaziantep insanındaki duyguların söz ve melodiye yansımış şekilleridir. (Arka kapaktan)
Bizde bir şehrin folkloru kaleme alınırken, şehir merkezi, ilçeler, kasabalar ve köylerin toplu olarak değerlendirildiği ve yazıldığı görülür. Bu durumun istisnaları elbette bulunmaktadır. Bir şehrin tüm yerleşim birimlerinde aynı kültürün yaşaması mümkün olamayacağı gibi, kültürlerin bütünüyle içinde bulundukları toprak parçası ile ifade edilmeleri de mümkün değildir. Konunun özünde kültür coğrafyası ile siyasi coğrafyanın birbirine karıştırılması yatmaktadır ki, kültür konularını içeren araştırmalarda yapılan bu tür hatalar araştırma sonuçlarını da olumsuz olarak etkilemektedir. Hele söz konusu halk kültürü olunca, durum iyice karmaşık bir yapı sergilemektedir. Böylesi bir yapı içinde müziğin konumu, kuşkusuz daha da karmaşık gibi gözüküyor.
Bu bakış açısıyla, Gaziantep ilinin müzikal dağılımını -kültürel ve coğrafi bazda- üç ana bölümde incelemek daha doğru olacaktır: Şehir merkezi. Barak-EIbeylı iskan bölgesi ve diğer ilçeler. Elbette bu araştırmayı daha da lokalize etmek mümkündür.
Bu kitapta -belki de ülkemizde ilk kez- bir şehrin merkezindeki halk müziği karakterleri, antoloji-inceleme biçiminde ele alınmıştır. Kitapta yer alan türkü örnekleri seçilirken, şehir kökenli olmalarına özen gösterilmiştir. Bununla birlikte köy kökenli olmalarına karşın, şehirli tavrıyla icra edilen Örnekler de kitaba alınmıştır.
Kökü çok eskilerde olan ancak bugün yaşayan bir kültürün parçası durumundaki bu türkülerin, hangi duyguları ifade ettiği türküler söylenmeye başlayınca anlaşılacaktır. Türkülerin bazıları bu şehirde yaşamış eski kavimlerin izlerini taşımaktadır. Bazıları ise, tipik köylü yaşantısının motiflerini işleyen karakterdedir. Bazıları da, son yılların şehir yaşantısında yer alan konularla bezenmiştir. Bu türküler; her ne koşulda oluşursa oluşsun veya hangi konuyu işlerse işlesin. Gaziantep insanındaki duyguların söz ve melodiye yansımış şekilleridir. (Arka kapaktan)