Şurası bir hakikat ki Geç Kalan Adam bir Tanpınar biyografisi. Ama Hayatı Sanatı Eserleri kalıbını izleyen bildik yazar biyografilerinin bir hayli dışında ve üstünde. Tanpınarla Kaplanın mektuplaşmalarını da içeren alışılmışın dışındaki romanvari yapısı elimizdeki metnin biyografi olmaktan çıkıp neredeyse bir otobiyografiye dönüşmesini sağlıyor. Biyografi yazarı olarak Kaplanın Tanpınarı Tanpınar yapan efsanevi üsluba müthiş hakimiyetini de her sayfada apaçık görmemiz mümkün. Böylece 20. yüzyılın neden söylememeli gelecek yüzyılların da Türkçesinin bu büyük ve özel yazarının bütün hayatında ferdi saadet ile fikri saadet arasındaki huzursuz gidiş gelişlerini sadece o kadar istediği halde ancak 52 yaşında gidebildiği Parise değil her yere ve her şeye geç kalışlarını bir Tanpınar romanı içinde yol alırmışçasına ve herhalde onun da seveceği bir film seyreder gibi takip ediyoruz.
Şurası bir hakikat ki Geç Kalan Adam bir Tanpınar biyografisi. Ama Hayatı Sanatı Eserleri kalıbını izleyen bildik yazar biyografilerinin bir hayli dışında ve üstünde. Tanpınarla Kaplanın mektuplaşmalarını da içeren alışılmışın dışındaki romanvari yapısı elimizdeki metnin biyografi olmaktan çıkıp neredeyse bir otobiyografiye dönüşmesini sağlıyor. Biyografi yazarı olarak Kaplanın Tanpınarı Tanpınar yapan efsanevi üsluba müthiş hakimiyetini de her sayfada apaçık görmemiz mümkün. Böylece 20. yüzyılın neden söylememeli gelecek yüzyılların da Türkçesinin bu büyük ve özel yazarının bütün hayatında ferdi saadet ile fikri saadet arasındaki huzursuz gidiş gelişlerini sadece o kadar istediği halde ancak 52 yaşında gidebildiği Parise değil her yere ve her şeye geç kalışlarını bir Tanpınar romanı içinde yol alırmışçasına ve herhalde onun da seveceği bir film seyreder gibi takip ediyoruz.