#smrgSAHAF Gilles ile Jeanne -

Stok Kodu:
1199144802
Boyut:
14x20
Sayfa Sayısı:
112 s.
Basım Yeri:
İstanbul
Baskı:
1
Basım Tarihi:
1989
Çeviren:
Melis Ece
Kapak Türü:
Karton Kapak
Kağıt Türü:
3. Hamur
Dili:
Türkçe
Kategori:
0,00
1199144802
530967
Gilles ile Jeanne -
Gilles ile Jeanne - #smrgSAHAF
0.00
Michel Tournier'nin yapıtlarının özgünlüğü, unutulmuş mitlere ve eski hikâyelere dayanır. O, mitlere yeniden hayat veren hem gerçekçi hem de fantastik yapıtları aracılığıyla karmaşık gerçek dünyayı kavramaya çalışır. Tournier, miti kurulu düzeni bozan kargaşaya bir çağrı olarak da görür. "Canlılığını yitirmiş bir mite alegori denir. Yazarın işlevi mitlerin alegoriye dönüşmesine engel olmaktır," der Tournier. Onun mitlere dayanan romanları, doğru bir zamanda; okurun karakter analizi, olay örgüsü, dramatik yapı gibi geleneksel roman ögelerinden yoksun nouveau roman'dan bıktığı bir sırada edebiyat sahnesine çıktı. Modern dünyaya sırtını dönen Tournier, eski hikâyelere yönelerek, onları yepyeni bir bakış açısından anlatmaya koyuldu. Tanrı tarafından Fransa Krallığı'nı kurtarmakla görevlendirildiğini söyleyen Jeanne D'Arc ile silah arkadaşı Gilles des Rais'nin yazgılarına kişisel yorumunu getirdiği bu romanında Tournier, "çift, ikizlik" kavramlarına yoğunlaşarak bize bir "ikilik" miti aktarıyor. Birbirine karşıt iki figürün, bir melekle bir şeytanın yazgıları arasında paralellik kuruyor.

Ortaçağın boğucu din baskısını da gözler önüne seren Tournier, Jeanne ile Gilles'in hikâyesinde tarihsel ve kutsal metinlerde kalan boşlukları doldurmaya girişiyor.

Sağduyulu Jeanne nasıl olup da, canavarlığıyla isyanını sürdürürken, bir yandan da insanı büyüleyen Gilles'i kendine yoldaş seçmiştir? Tournier tarihçilerin hâlâ yanıt bulamadıkları bu soruya şu karşılığı veriyor: "Gilles, Jeanne'ın etkisiyle canavar olup çıkmamış mıdır? Ermiş olarak başarısızlığa uğraması onu canavara dönüştürmüştür."

Tournier kutsal ve tarihsel metinlerle çelişkiye düşmeden yepyeni bir parıltı kazandırdığı Giles ve Jeanne'ın hikâyesini "alegoriye dönüşmekten" kurtarırken, bizleri de melek-şeytan, cennet-cehennem ikiliği üzerine düşünmeye zorluyor.

Michel Tournier'nin yapıtlarının özgünlüğü, unutulmuş mitlere ve eski hikâyelere dayanır. O, mitlere yeniden hayat veren hem gerçekçi hem de fantastik yapıtları aracılığıyla karmaşık gerçek dünyayı kavramaya çalışır. Tournier, miti kurulu düzeni bozan kargaşaya bir çağrı olarak da görür. "Canlılığını yitirmiş bir mite alegori denir. Yazarın işlevi mitlerin alegoriye dönüşmesine engel olmaktır," der Tournier. Onun mitlere dayanan romanları, doğru bir zamanda; okurun karakter analizi, olay örgüsü, dramatik yapı gibi geleneksel roman ögelerinden yoksun nouveau roman'dan bıktığı bir sırada edebiyat sahnesine çıktı. Modern dünyaya sırtını dönen Tournier, eski hikâyelere yönelerek, onları yepyeni bir bakış açısından anlatmaya koyuldu. Tanrı tarafından Fransa Krallığı'nı kurtarmakla görevlendirildiğini söyleyen Jeanne D'Arc ile silah arkadaşı Gilles des Rais'nin yazgılarına kişisel yorumunu getirdiği bu romanında Tournier, "çift, ikizlik" kavramlarına yoğunlaşarak bize bir "ikilik" miti aktarıyor. Birbirine karşıt iki figürün, bir melekle bir şeytanın yazgıları arasında paralellik kuruyor.

Ortaçağın boğucu din baskısını da gözler önüne seren Tournier, Jeanne ile Gilles'in hikâyesinde tarihsel ve kutsal metinlerde kalan boşlukları doldurmaya girişiyor.

Sağduyulu Jeanne nasıl olup da, canavarlığıyla isyanını sürdürürken, bir yandan da insanı büyüleyen Gilles'i kendine yoldaş seçmiştir? Tournier tarihçilerin hâlâ yanıt bulamadıkları bu soruya şu karşılığı veriyor: "Gilles, Jeanne'ın etkisiyle canavar olup çıkmamış mıdır? Ermiş olarak başarısızlığa uğraması onu canavara dönüştürmüştür."

Tournier kutsal ve tarihsel metinlerle çelişkiye düşmeden yepyeni bir parıltı kazandırdığı Giles ve Jeanne'ın hikâyesini "alegoriye dönüşmekten" kurtarırken, bizleri de melek-şeytan, cennet-cehennem ikiliği üzerine düşünmeye zorluyor.

Yorum yaz
Bu kitabı henüz kimse eleştirmemiş.
Kapat