Büyük ve yaygın bir medeniyet kurmuş; mimarisiyle, edebiyatıyla, aklî ve naklî ilimlere hizmeti ile, çok değişik ırklara ve 14 asra varan muhtelif devirlere ve üç kıt'aya yayılmış, çeşitli milletlere damgasını vurmuş İslâm medeniyetinin kuruculuğunu, yayıcılığını ve müdafiiliğini yapmış olan Türkler için İslâm kültür müesseseleri ne hal ne de istikbal bakımından ihmal edilemiyecek ehemmiyete sahiptir.
Eserin muhtevası bu medeniyet manzumesinin bir parçasıdır. Hakikatte «Hisbe Teşkilâtı» İslâm'ın zuhurundan yirminci asrın ilk devirlerine kadar, hemen hemen bütün İslâm devletlerinde -bazı farklarla- tatbik edilmiştir. Günümüzdeki belediye hizmetlerine benzer vazifeler bu teşkilât tarafından ifâ edilmiştir. Mevzu işlenirken gerek nazarî ve gerekse amelî kaynaklar araştırılarak müessesenin medeniyet ve hukuk tarihi içinde kuruluşu ve tekâmülü gösterilmeye gayret edilmiştir. Müellif kaynakların gruplaşmasını dikkate alarak müessesenin her iki yönüyle tetkik edilmesini uygun bulmuştur. Nazarî olanlardan Ebu '1-Hasan cAlî b. Muhanımed b. Habib el-Mâverdî (364-450/975-1058)'nin el-Ahkâmu's-sultâniyye'si orjinal kaynak kabul edilmiş, diğer nazarî eserler gösterilmekle beraber onların tamamen taklid eser oldukları ve hatta adı geçen eserin değişik rivayetleri bulunduğu kanaatine varılmıştır. Bu cümleden olmak üzere Ebû Yaclâ Muhammed b. el-Huseyn b. Muhammed b.el-Ferrâ' (380-458/990-1065)nin el-Ahkâmu's sultaniyye'si, el-Mâverdî'nin eserinin -hanbelî mezhebinin görüşleri ilave edilen- bir rivayeti kabul edilmiştir.
Amelî-Pratik kaynaklar tetkikinde Şeyzerî (öl. 589/1193 sıra ları)'nın Nihâyetu'r-Rutbeh'si orijinal olarak başa alınmış, buna mukabil ondan daha meşhur gözüken Ibnu'l - Uhuvve Muhammed b. Muhammed (648-729/1250-1330)'in Mecalimu'l-Qurbe'si taklid eser bulunmuştur. -Y. Z. K., Erzurum, Eylül 1975 (Önsözden)
Büyük ve yaygın bir medeniyet kurmuş; mimarisiyle, edebiyatıyla, aklî ve naklî ilimlere hizmeti ile, çok değişik ırklara ve 14 asra varan muhtelif devirlere ve üç kıt'aya yayılmış, çeşitli milletlere damgasını vurmuş İslâm medeniyetinin kuruculuğunu, yayıcılığını ve müdafiiliğini yapmış olan Türkler için İslâm kültür müesseseleri ne hal ne de istikbal bakımından ihmal edilemiyecek ehemmiyete sahiptir.
Eserin muhtevası bu medeniyet manzumesinin bir parçasıdır. Hakikatte «Hisbe Teşkilâtı» İslâm'ın zuhurundan yirminci asrın ilk devirlerine kadar, hemen hemen bütün İslâm devletlerinde -bazı farklarla- tatbik edilmiştir. Günümüzdeki belediye hizmetlerine benzer vazifeler bu teşkilât tarafından ifâ edilmiştir. Mevzu işlenirken gerek nazarî ve gerekse amelî kaynaklar araştırılarak müessesenin medeniyet ve hukuk tarihi içinde kuruluşu ve tekâmülü gösterilmeye gayret edilmiştir. Müellif kaynakların gruplaşmasını dikkate alarak müessesenin her iki yönüyle tetkik edilmesini uygun bulmuştur. Nazarî olanlardan Ebu '1-Hasan cAlî b. Muhanımed b. Habib el-Mâverdî (364-450/975-1058)'nin el-Ahkâmu's-sultâniyye'si orjinal kaynak kabul edilmiş, diğer nazarî eserler gösterilmekle beraber onların tamamen taklid eser oldukları ve hatta adı geçen eserin değişik rivayetleri bulunduğu kanaatine varılmıştır. Bu cümleden olmak üzere Ebû Yaclâ Muhammed b. el-Huseyn b. Muhammed b.el-Ferrâ' (380-458/990-1065)nin el-Ahkâmu's sultaniyye'si, el-Mâverdî'nin eserinin -hanbelî mezhebinin görüşleri ilave edilen- bir rivayeti kabul edilmiştir.
Amelî-Pratik kaynaklar tetkikinde Şeyzerî (öl. 589/1193 sıra ları)'nın Nihâyetu'r-Rutbeh'si orijinal olarak başa alınmış, buna mukabil ondan daha meşhur gözüken Ibnu'l - Uhuvve Muhammed b. Muhammed (648-729/1250-1330)'in Mecalimu'l-Qurbe'si taklid eser bulunmuştur. -Y. Z. K., Erzurum, Eylül 1975 (Önsözden)