Kristin Ross müthiş bir şey yapıyor bu kitabıyla: Paris Komünü'nün ardından gelen yorumların yarattığı sahte ikilikleri -anarşizme karşı komünizm, köylüye karşı işçi, Fransız cumhuriyetçiliğinin sahiplendiği komün ile reel sosyalist gelenekteki komün vs.- bir kenara bırakıyor ve Komün'ü yetmiş iki günün sonunda katliamla sona ermiş bir "trajedi" olarak yorumlamayı reddediyor. Ross'a göre, Komün'ün değerlendirildiği iki bağlamın, Soğuk Savaş'ın sona ermiş ve Fransız cumhuriyetçiliğinin tükenmiş olması, Komün'ü bu iki kısıtlayıcı bağlamın dışında ele almanın önünü açıyor ve bu sayede solu canlandırarak günümüzün meseleleriyle yüzleşmesine imkân sağlıyor.
Ross, geleneksel solun hep yaptığı gibi olup bitmiş ve "başarısız olmuş" bir tarihsel olay olarak görülen Komün'den "dersler çıkarmak" yerine, Komün öncesinde, sırasında ve sonrasında oluşan kültürün, Komün'ün katılımcılarının kendi fikriyat ve pratiklerinin izini sürerek, bunların benzer meselelerle - enternasyonalizm, eğitim, sanatın statüsü, emeğin geleceği, ekoloji vb.- boğuştuğumuz bugün için nasıl gümrah bir kaynak olabileceğini gösteriyor. Komün öncesinde toplantılar ve kulüplerde konuşulanların, sonrasında da hem katliamdan kurtulanların hem de fiziken orada olmasalar da zihinleri ve yürekleriyle Komün'e destek vermiş Kropotkin, Morris ve Marx gibi düşünürlerin fikriyatında yarattığı devrimci etkinin izini sürüyor.
YAZAR Kristin Ross 1953 doğumlu. New York Üniversitesi Karşılaştırmalı Edebiyat bölümünde profesör. Esasen 19 ve 20. yüzyıl Fransız edebiyatı ve kültürü; kent tarihi, teorisi ve siyaseti; edebiyat, kültür ve ideoloji; popüler kültür; tarih ve edebiyat alanlarında çalışıyor. Ross aynı zamanda French Cultural Studies, Sites, and Parallax dergisinin editörlerinden. Jacques Rancière'in Cahil Hoca'sı başta olmak üzere Fransızcadan İngilizceye yaptığı birçok önemli çeviri var. Başlıca kitapları ise şunlar: The Emergence of Social Space: Rimbaud and the Paris Commune (Toplumsal Mekânın Ortaya Çıkışı: Rimbaud ve Paris Komünü, 1988), Fast Cars, Clean Bodies: Decolonization and the Reordering of French Culture (Hızlı Arabalar, Temiz Bedenler: S.mürgecilikten Çıkış ve Fransız Kültürünün Yeniden Düzenlenmesi, 1995), May '68 and Its Afterlives (Mayıs 68 ve Sonraki Hayatları, 2002). Ayrıca yine Metis'ten çıkan Demokrasi Ne Âlemde? seçkisinden Ross'un "Satılık Demokrasi" başlıklı denemesini de okuyabilirsiniz.