#smrgSAHAF Padişahın Portresi = Tesavir-i Al-i Osman - 2000
'1480'lerden 1920'lere uzanan 400 yılı aşkın bir dönemden 247 eserin yer aldığı sergideki portrelerin seçimi Osmanlı Padişah Portreleri Projesi'nin elemanlarından oluşan serginin bilimsel kurulu tarafından büyük bir özenle yürütüldü. Bu eserler Osmanlı hanedanının tarih sahnesindeki ayrıcalıklı yerini vurgulamakla kalmayıp Avrupa ve Osmanlı sanatında padişah portrelerinin farklı anlayışlar içindeki yansımalarını da örneklemekte, Osmanlı'nın Batı ile bilinenin çok üzerindeki sanatsal alışverişine de tanıklık etmektedir.' - Filiz Çağman
Bu serginin amacı Osmanlı padişah portreleri alanında Osmanlı Avrupa geleneklerini ilk kez belgelemek, kronolojik bir tanıtım yapmak, her iki coğrafyada portre yaptırma süreçlerindeki kritik anları saptamak, birleştikleri ve ayrıldıkları noktaları göstermek ve farklı siyasi kaygıların, nasıl olup da böylesine çeşitli sonuçlar doğurduğunu gözler önüne sermektir.
İÇİNDEKİLER
Tesavir-i Âl-i Osman - Julian Rab
1. Söz ve İmge
Osmanlı sultanlarının portre dizilerine karşılaştırmalı bir bakış - Gülru Necipoğlu
2. Öncü girişimler 1450-1550
Oyun başlıyor - Julian Raby
İhtişam çağı - Jürg Meyer zur Capellen, Serpil Bağcı
3. Âl-i Osman 1550 - 1600
Avrupa'dan İstanbul'a - Julian Rab
İstanbul sarayının yorumu. Üstad Osman ve dizisi - Filiz Çağman
Adem'den III. Mehmed'e: Silsilename - Serpil Bağcı
Bir geçiş dönemi: II. Selim portreleri - Gülru Necipoğlu
Padişah portreciliğinin zirvesi: III. Murad - Filiz Çağman
Elyazmalarından albümlere: III. Mehmed - Serpil Bağcı
4. Yaygınlaşan gelenek 1600 - 1700
Portrenin yeni bağlamı - Banu Mahir
Yeni yaklaşımlar - Hans Georg Majer
5. Kitaptan tuvale 1700 - 1800
Yenilik ve değişim - Gül İrepoğlu
6. Tasvir-i Hümâyun 1800 - 1922
Portrenin son yüzyılı - Günsel Renda
Silsile
Kaynakça
Dizin
'1480'lerden 1920'lere uzanan 400 yılı aşkın bir dönemden 247 eserin yer aldığı sergideki portrelerin seçimi Osmanlı Padişah Portreleri Projesi'nin elemanlarından oluşan serginin bilimsel kurulu tarafından büyük bir özenle yürütüldü. Bu eserler Osmanlı hanedanının tarih sahnesindeki ayrıcalıklı yerini vurgulamakla kalmayıp Avrupa ve Osmanlı sanatında padişah portrelerinin farklı anlayışlar içindeki yansımalarını da örneklemekte, Osmanlı'nın Batı ile bilinenin çok üzerindeki sanatsal alışverişine de tanıklık etmektedir.' - Filiz Çağman
Bu serginin amacı Osmanlı padişah portreleri alanında Osmanlı Avrupa geleneklerini ilk kez belgelemek, kronolojik bir tanıtım yapmak, her iki coğrafyada portre yaptırma süreçlerindeki kritik anları saptamak, birleştikleri ve ayrıldıkları noktaları göstermek ve farklı siyasi kaygıların, nasıl olup da böylesine çeşitli sonuçlar doğurduğunu gözler önüne sermektir.
İÇİNDEKİLER
Tesavir-i Âl-i Osman - Julian Rab
1. Söz ve İmge
Osmanlı sultanlarının portre dizilerine karşılaştırmalı bir bakış - Gülru Necipoğlu
2. Öncü girişimler 1450-1550
Oyun başlıyor - Julian Raby
İhtişam çağı - Jürg Meyer zur Capellen, Serpil Bağcı
3. Âl-i Osman 1550 - 1600
Avrupa'dan İstanbul'a - Julian Rab
İstanbul sarayının yorumu. Üstad Osman ve dizisi - Filiz Çağman
Adem'den III. Mehmed'e: Silsilename - Serpil Bağcı
Bir geçiş dönemi: II. Selim portreleri - Gülru Necipoğlu
Padişah portreciliğinin zirvesi: III. Murad - Filiz Çağman
Elyazmalarından albümlere: III. Mehmed - Serpil Bağcı
4. Yaygınlaşan gelenek 1600 - 1700
Portrenin yeni bağlamı - Banu Mahir
Yeni yaklaşımlar - Hans Georg Majer
5. Kitaptan tuvale 1700 - 1800
Yenilik ve değişim - Gül İrepoğlu
6. Tasvir-i Hümâyun 1800 - 1922
Portrenin son yüzyılı - Günsel Renda
Silsile
Kaynakça
Dizin