Reşat Nuri Güntekin, edebiyatımızda gerçek hakkı verilerek yerine oturtulmamış başarılı bir sanatçıdır. O, bir yandan roman okurlarına Türkçe'sinin tatlı cümleleriyle seslenmiş, bir yandan da tek parti döneminde ele alınmasından çekimlen sosyal konulara eğilmesini bilmiştir. Yazarın romanlarından kimileri (Değirmen, Yeşil Gece, Kan Davası, Miskinler Tekkesi, Kızılcık Dalları, Yaprak Dökümü) son yılların romanlarına konu olan sosyal konularımızı işleyen hem toplumu, hem yönetimi taşlayan bir özellik göstermektedir. Toplum yapımızın katlarına sağlam bir sezgiyle bakan Reşat Nuri, bunlarda ve öteki romanlarında Anadolu insanının serüvenini Anadolu koşullan içinde incelemiş, okuyucularına hemen her gerçeğimizi söylemiş bir yazardır. Ele aldığı insanlar (yaşlılar, gençler, genç kızlar, genç erkekler, ülkücüler, vurdumduymazlar, öğretmenler, görevliler, doktorlar, çocuklar, kadınlar, yoksullar, zenginler sevenler, ezilenler...) roman aynasında bir yandan gerçek olarak, bir yandan da eleştirilerek gösterilmiştir.
Reşat Nuri'nin önemli yararlarından biri de Türkçe'sini, yaşadığı yılların kültür Türkçe'siyle bağdaştırarak anlaşılır, sevilir, okunur, ayrı bir güze! dil yaratmasıdır. Kitap Osmanlıca'sının okunup yazıldığı yıllarda (1920...) çok ileri bir atılımla kısa, yabancı kelimeleri çok az cümlelerle her tür insanımızı olgularının içinde konuşturmuş, romana alışan Türk okuyucusuna apayrı bir hizmette bulunmuştur.
Reşat Nuri'yi bütünüyle okumadan yargılara varmak doğru değildir. Biz, bu çalışmamızla yazarın romanlarındaki nitelikleri göstermeye çalıştık. Bu alanda daha pek çok çalışma yapılması gerektiğine inanıyoruz. -İbrahim Zeki BURDURLU
Reşat Nuri Güntekin, edebiyatımızda gerçek hakkı verilerek yerine oturtulmamış başarılı bir sanatçıdır. O, bir yandan roman okurlarına Türkçe'sinin tatlı cümleleriyle seslenmiş, bir yandan da tek parti döneminde ele alınmasından çekimlen sosyal konulara eğilmesini bilmiştir. Yazarın romanlarından kimileri (Değirmen, Yeşil Gece, Kan Davası, Miskinler Tekkesi, Kızılcık Dalları, Yaprak Dökümü) son yılların romanlarına konu olan sosyal konularımızı işleyen hem toplumu, hem yönetimi taşlayan bir özellik göstermektedir. Toplum yapımızın katlarına sağlam bir sezgiyle bakan Reşat Nuri, bunlarda ve öteki romanlarında Anadolu insanının serüvenini Anadolu koşullan içinde incelemiş, okuyucularına hemen her gerçeğimizi söylemiş bir yazardır. Ele aldığı insanlar (yaşlılar, gençler, genç kızlar, genç erkekler, ülkücüler, vurdumduymazlar, öğretmenler, görevliler, doktorlar, çocuklar, kadınlar, yoksullar, zenginler sevenler, ezilenler...) roman aynasında bir yandan gerçek olarak, bir yandan da eleştirilerek gösterilmiştir.
Reşat Nuri'nin önemli yararlarından biri de Türkçe'sini, yaşadığı yılların kültür Türkçe'siyle bağdaştırarak anlaşılır, sevilir, okunur, ayrı bir güze! dil yaratmasıdır. Kitap Osmanlıca'sının okunup yazıldığı yıllarda (1920...) çok ileri bir atılımla kısa, yabancı kelimeleri çok az cümlelerle her tür insanımızı olgularının içinde konuşturmuş, romana alışan Türk okuyucusuna apayrı bir hizmette bulunmuştur.
Reşat Nuri'yi bütünüyle okumadan yargılara varmak doğru değildir. Biz, bu çalışmamızla yazarın romanlarındaki nitelikleri göstermeye çalıştık. Bu alanda daha pek çok çalışma yapılması gerektiğine inanıyoruz. -İbrahim Zeki BURDURLU