#smrgDERGİ Sanat Dünyamız: Kültür ve Sanat Dergisi - Dosya: Sanatlar Arasılığın Sınırında Görerek İşiten Bir Yazar: Nazan İpşiroğlu - Sayı: 142 Eylül - Ekim
Sanat tarihçi Ahu Antmen, sanatçı Ferhat Özgür'ün “İşaret Ettiklerim” başlıklı dizi çalışmasını uluslararası sanat tarihi bağlamında örneklerle birlikte açımladı.
Sanatlar Arasılığın Sınırında Görerek İşiten Bir Yazar: Nazan İpşiroğlu
Nazlı Pektaş, Cumhuriyet ile yaşıt araştırmacı/yazar Nazan İpşiroğlu ile söyleşi yaptı. “[Nazan İpşiroğlu] Sanat tarihinden söz ederken eşi Mazhar Şevket İpşiroğlu ile birlikte yazdığı Oluşum Süreci İçinde Sanatın Tarihi adlı kitapta olduğu gibi, ezber bozan bir anlatım diline başvurarak, bilgilenmenin karşısına anlamayı çıkarır.” Söyleşiden bir alıntı:
“Sanatta Devrim ikinci kitabımızdı. Berlin'de bir sergiye gitmiştik. Bütün Berlin'e yayılmış olan bir sergi. Serginin konsepti 1920'li yılların sanat eğilimleriydi. İkimiz de çok etkilenmiştik. Mazhar o sırada İslam minyatürleri ve Siyah Kalem üzerinde çalışıyordu. Ben tutturdum 20. yüzyıl sanatı üzerine bir kitap yazalım diye. O çalışmalarına ara vermek istemiyor, ben ısrar edip duruyorum. Sonunda ‘ne yaparsan yap, ben yazacağım, beceremezsem bu kataloğu alıp çeviririm' diye bir tehdit savurdum ve kolları sıvadım. Benim işi çok ciddi tuttuğumu görünce o da çalışmaya katıldı. İkinci kitap ilki gibi değil, sözün tam anlamıyla ortak bir çalışma oldu. Modern Sanat diye tanımlanan dönemde çığır açan akımları ve sanatçıları ele almıştık. İlk baskısını Ferit Edgü Ada Yayınları'nda yaptı.”
Yerle Gök Arasındaki Görüntüler
Seslerin Resmi, Yazının Yedi Rengi, Uzun Gecenin Tutsakları vd kitaplarıyla tanınan Uğur Kökden değişik coğrafyalarda gerçekleştirdiği yolculuklarda, tarih,zaman ve uygarlıklar üstüne kaleme aldığı değerlendirmelerine devam ediyor. Bu sayıdaki metninde yeniden Van Gogh'a baktı.
Hakikat: ayna yerine kırbaç
Tarihsel ve oryantalist eserleriyle tanınan ressam ve heykeltraş Jean-Léon Gérôme'un (1824-1904) hakikat üzerine alegorik yapıtlarını yazar/editör Selçuk Aylar yorumladı. Akademizmin önde gelen sanatçılarından Gérôme, aralarında Osman Hamdi Bey ve Şeker Ahmet Paşa'nın da bulunduğu birçok sanatçının hocası olmuştu.
Kavram karmaşasına son: Artinternational
26-28 Eylül'de İstanbul'da Haliç Kongre Merkezi'nde ikincisi gerçekleşecek olan sanat fuarı ArtInternational hakkında araştırmacı yazar/editör Şebnem Kırmacı genel bir değerlendirme yaptı; ayrıca fuarda yer alan sanatçılardan Liu Bolin, Patricia Piccinini ve Taner Ceylan ile söyleşiler gerçekleştirdi.
“Siyah panteri görmek isterim”
Elmas Deniz'in 9 Mayıs-14 Haziran tarihleri arasında Pilot Galeri'de yer alan "Siyah Panteri Görebilmek" sergisini Süreyyya Evren değerlendirdi.
mentalKLINIK ile söyleşi
Sanatçı Huo rf, uzun yıllardır mentalKLINIK adıyla ürettikleri eserlerle tanınan sanatçı ikilisi Yasemin Baydar ve Birol Demir ile söyleşi yaptı.
Nietzsche ve İbn-i Sina'nın Estetik Kabulü
İnönü Üniversitesi Güzel Sanatlar ve Tasarım Fakültesi öğretim görevlisi Necmi Karkın estetik üzerine kaleme aldığı metinde Doğu ve Batı arasında dolaştı.
Ahmet Civelek ve Yıkımın Gücü
Dikkat çekmeye başlayan sanatçı Ahmet Civelek'in işlerini sanat tarihçisi Kunter Kula değerlendirdi.
Amman'da Çağdaş Türk Resmi
Harvard Üniversitesi'nde Osmanlı Düşünce Tarihi alanında doktora çalışmasını sürdüren Efe Murad Ürdün'ün başkentindeki müzeleri gezdi ve notlarını aktardı.
Ayrıca bu sayıda:
fragMENtaTION 14: Yağız Özgen'den “142, ~49/120 - 63/120”
Sanat Dünyamız'ın süregelen fragMENtaTION dizisinin 15. sanatçısı Yağız Özgen oldu.
Necmi Sönmez'in “Yağız Özgen'in Renk ve Kavram Denemeleri” başlıklı metninden alıntı:
“Yağız Özgen'in çalışmaları, farklı tekniklerde, farklı arayışlara yönelen karakterleriyle bir araya geldiklerinde birbiriyle ilişki kurması mümkün olmayacak gibi gözüken, form, renk ve kavram bütünlüklerine sahiptir. Hem tuvali hem de Yeni Medya tekniğinin farklı anlatım olanaklarını kullanırken Yağız, malzemelerden değil, kafasında sorguladığı kavramlardan yola çıktığı için, ister resim, ister müdahale edilmiş fotoğraf, isterse yerleştirme olsun, çalışmaları incelikli düşünce dünyasının ürünüdür. Çalışmayı şekillendiren en önemli etkenin kavramsal olması nedeniyle, Yağız'ın işlerindeki görsellik, işin hangi taşıyıcı üzerinde, nasıl bir etki vereceği sorusuna göre şekillenir.”
Sanat tarihçi Ahu Antmen, sanatçı Ferhat Özgür'ün “İşaret Ettiklerim” başlıklı dizi çalışmasını uluslararası sanat tarihi bağlamında örneklerle birlikte açımladı.
Sanatlar Arasılığın Sınırında Görerek İşiten Bir Yazar: Nazan İpşiroğlu
Nazlı Pektaş, Cumhuriyet ile yaşıt araştırmacı/yazar Nazan İpşiroğlu ile söyleşi yaptı. “[Nazan İpşiroğlu] Sanat tarihinden söz ederken eşi Mazhar Şevket İpşiroğlu ile birlikte yazdığı Oluşum Süreci İçinde Sanatın Tarihi adlı kitapta olduğu gibi, ezber bozan bir anlatım diline başvurarak, bilgilenmenin karşısına anlamayı çıkarır.” Söyleşiden bir alıntı:
“Sanatta Devrim ikinci kitabımızdı. Berlin'de bir sergiye gitmiştik. Bütün Berlin'e yayılmış olan bir sergi. Serginin konsepti 1920'li yılların sanat eğilimleriydi. İkimiz de çok etkilenmiştik. Mazhar o sırada İslam minyatürleri ve Siyah Kalem üzerinde çalışıyordu. Ben tutturdum 20. yüzyıl sanatı üzerine bir kitap yazalım diye. O çalışmalarına ara vermek istemiyor, ben ısrar edip duruyorum. Sonunda ‘ne yaparsan yap, ben yazacağım, beceremezsem bu kataloğu alıp çeviririm' diye bir tehdit savurdum ve kolları sıvadım. Benim işi çok ciddi tuttuğumu görünce o da çalışmaya katıldı. İkinci kitap ilki gibi değil, sözün tam anlamıyla ortak bir çalışma oldu. Modern Sanat diye tanımlanan dönemde çığır açan akımları ve sanatçıları ele almıştık. İlk baskısını Ferit Edgü Ada Yayınları'nda yaptı.”
Yerle Gök Arasındaki Görüntüler
Seslerin Resmi, Yazının Yedi Rengi, Uzun Gecenin Tutsakları vd kitaplarıyla tanınan Uğur Kökden değişik coğrafyalarda gerçekleştirdiği yolculuklarda, tarih,zaman ve uygarlıklar üstüne kaleme aldığı değerlendirmelerine devam ediyor. Bu sayıdaki metninde yeniden Van Gogh'a baktı.
Hakikat: ayna yerine kırbaç
Tarihsel ve oryantalist eserleriyle tanınan ressam ve heykeltraş Jean-Léon Gérôme'un (1824-1904) hakikat üzerine alegorik yapıtlarını yazar/editör Selçuk Aylar yorumladı. Akademizmin önde gelen sanatçılarından Gérôme, aralarında Osman Hamdi Bey ve Şeker Ahmet Paşa'nın da bulunduğu birçok sanatçının hocası olmuştu.
Kavram karmaşasına son: Artinternational
26-28 Eylül'de İstanbul'da Haliç Kongre Merkezi'nde ikincisi gerçekleşecek olan sanat fuarı ArtInternational hakkında araştırmacı yazar/editör Şebnem Kırmacı genel bir değerlendirme yaptı; ayrıca fuarda yer alan sanatçılardan Liu Bolin, Patricia Piccinini ve Taner Ceylan ile söyleşiler gerçekleştirdi.
“Siyah panteri görmek isterim”
Elmas Deniz'in 9 Mayıs-14 Haziran tarihleri arasında Pilot Galeri'de yer alan "Siyah Panteri Görebilmek" sergisini Süreyyya Evren değerlendirdi.
mentalKLINIK ile söyleşi
Sanatçı Huo rf, uzun yıllardır mentalKLINIK adıyla ürettikleri eserlerle tanınan sanatçı ikilisi Yasemin Baydar ve Birol Demir ile söyleşi yaptı.
Nietzsche ve İbn-i Sina'nın Estetik Kabulü
İnönü Üniversitesi Güzel Sanatlar ve Tasarım Fakültesi öğretim görevlisi Necmi Karkın estetik üzerine kaleme aldığı metinde Doğu ve Batı arasında dolaştı.
Ahmet Civelek ve Yıkımın Gücü
Dikkat çekmeye başlayan sanatçı Ahmet Civelek'in işlerini sanat tarihçisi Kunter Kula değerlendirdi.
Amman'da Çağdaş Türk Resmi
Harvard Üniversitesi'nde Osmanlı Düşünce Tarihi alanında doktora çalışmasını sürdüren Efe Murad Ürdün'ün başkentindeki müzeleri gezdi ve notlarını aktardı.
Ayrıca bu sayıda:
fragMENtaTION 14: Yağız Özgen'den “142, ~49/120 - 63/120”
Sanat Dünyamız'ın süregelen fragMENtaTION dizisinin 15. sanatçısı Yağız Özgen oldu.
Necmi Sönmez'in “Yağız Özgen'in Renk ve Kavram Denemeleri” başlıklı metninden alıntı:
“Yağız Özgen'in çalışmaları, farklı tekniklerde, farklı arayışlara yönelen karakterleriyle bir araya geldiklerinde birbiriyle ilişki kurması mümkün olmayacak gibi gözüken, form, renk ve kavram bütünlüklerine sahiptir. Hem tuvali hem de Yeni Medya tekniğinin farklı anlatım olanaklarını kullanırken Yağız, malzemelerden değil, kafasında sorguladığı kavramlardan yola çıktığı için, ister resim, ister müdahale edilmiş fotoğraf, isterse yerleştirme olsun, çalışmaları incelikli düşünce dünyasının ürünüdür. Çalışmayı şekillendiren en önemli etkenin kavramsal olması nedeniyle, Yağız'ın işlerindeki görsellik, işin hangi taşıyıcı üzerinde, nasıl bir etki vereceği sorusuna göre şekillenir.”