#smrgSAHAF Sistem -
***
“Madde, madendir” söylemiyle yola çıkarak bireyin sadece duyumsadığı maddeleri kendine dönüştürerek ya da onlarla bütünleşerek ancak şiirinin oluşlarını yaşayabileceğine inanmaktayız. “İnsan, maddedir;” usunu ancak başka maddelerin üzerine yazdığı şiirlerle dönüştürebilir, besleyebilir. İçi dışa devşirmeye çalışan madde - şiir, madde için yaşadığımızı, madde için bu havayı soluduğumuzu, madde için şiir - oluşlarını tanrılaştırdığımızı kavratmalıdır bize. “Madde, gerçek tanrıdır;” bizlerse ona bakıp içsel bütünlüğümüzü hiç bitmeyecek bir devinime sokarız. Şiirin bu yeni politikası madeni paylaşmayı arzular; us - el madde - bedenle bileşmeden madenden beslenemeyecektir! Bu yüzdendir ki zaten “madde, insandır!” - Efe Murad, Cem Kurtuluş, Madde Akımı Manifestosundan
Ahmet Güntan'ın, ‘Parçalı Ham.'ı, Efe Murad dolayımında, ‘Opera'nın (1996, Enis Batur) olanaklılık alanı içinde yer alır. Her yapıt, içinde yer aldığı edebi türün devamlılığı açısından, yeni yapıtlar için bir olanaklılık alanı açar. Burada, söz konusu dolayımın netleşmesi bakımından, Efe Murad'ın iki kitabını anmak gerekir: ‘H'aki Atak (2005), ve ‘Sistem'. Her iki yapıtın, Türk şiirine eklemlenme olasılığı, ancak ‘Opera' üzerinden olanaklı. Denilebilir ki Efe Murad, ‘Opera'nın çocuğudur. Bu ifadeyle Efe Murad'ı hakir gördüğüm anlaşılmasın. Murad, bu şiirsel olanağı çok uca, gözden ırağa götürdü. Bu bağlamda, Murad, ‘Parçalı Ham.'ı icat etmesi bakımından sadece Ahmet Güntan için değil, aynı zamanda İsmet Özel'in son dönem (‘İlâveler ve Vaat Edilmiş Bir Şiir' ile ‘Bir Vefa Daha') kitaplarındaki şiirleri için de, poetik bir olanak alanı oluşturmuştur/oluşturmaktadır. Ama kavşağın başlangıç noktasında ‘Opera'nın olduğunu unutmamak gerekir. Yazının girişinde sözünü ettiğim ‘uç', bu bağlamda ‘uç'tur. Şunu demek istiyorum; Efe Murad'ı ve ‘Opera'yı hesaba katmadan ‘Parçalı Ham.'ın neliğini açıklamak olanaklı değildir, tıpkı Özel'in, yukarıda andığım son şiirlerini açıklamanın mümkün olmadığı gibi. - Yücel Kayıran
***
“Madde, madendir” söylemiyle yola çıkarak bireyin sadece duyumsadığı maddeleri kendine dönüştürerek ya da onlarla bütünleşerek ancak şiirinin oluşlarını yaşayabileceğine inanmaktayız. “İnsan, maddedir;” usunu ancak başka maddelerin üzerine yazdığı şiirlerle dönüştürebilir, besleyebilir. İçi dışa devşirmeye çalışan madde - şiir, madde için yaşadığımızı, madde için bu havayı soluduğumuzu, madde için şiir - oluşlarını tanrılaştırdığımızı kavratmalıdır bize. “Madde, gerçek tanrıdır;” bizlerse ona bakıp içsel bütünlüğümüzü hiç bitmeyecek bir devinime sokarız. Şiirin bu yeni politikası madeni paylaşmayı arzular; us - el madde - bedenle bileşmeden madenden beslenemeyecektir! Bu yüzdendir ki zaten “madde, insandır!” - Efe Murad, Cem Kurtuluş, Madde Akımı Manifestosundan
Ahmet Güntan'ın, ‘Parçalı Ham.'ı, Efe Murad dolayımında, ‘Opera'nın (1996, Enis Batur) olanaklılık alanı içinde yer alır. Her yapıt, içinde yer aldığı edebi türün devamlılığı açısından, yeni yapıtlar için bir olanaklılık alanı açar. Burada, söz konusu dolayımın netleşmesi bakımından, Efe Murad'ın iki kitabını anmak gerekir: ‘H'aki Atak (2005), ve ‘Sistem'. Her iki yapıtın, Türk şiirine eklemlenme olasılığı, ancak ‘Opera' üzerinden olanaklı. Denilebilir ki Efe Murad, ‘Opera'nın çocuğudur. Bu ifadeyle Efe Murad'ı hakir gördüğüm anlaşılmasın. Murad, bu şiirsel olanağı çok uca, gözden ırağa götürdü. Bu bağlamda, Murad, ‘Parçalı Ham.'ı icat etmesi bakımından sadece Ahmet Güntan için değil, aynı zamanda İsmet Özel'in son dönem (‘İlâveler ve Vaat Edilmiş Bir Şiir' ile ‘Bir Vefa Daha') kitaplarındaki şiirleri için de, poetik bir olanak alanı oluşturmuştur/oluşturmaktadır. Ama kavşağın başlangıç noktasında ‘Opera'nın olduğunu unutmamak gerekir. Yazının girişinde sözünü ettiğim ‘uç', bu bağlamda ‘uç'tur. Şunu demek istiyorum; Efe Murad'ı ve ‘Opera'yı hesaba katmadan ‘Parçalı Ham.'ın neliğini açıklamak olanaklı değildir, tıpkı Özel'in, yukarıda andığım son şiirlerini açıklamanın mümkün olmadığı gibi. - Yücel Kayıran