***
Sadeddin Nüzhet Ergun, Halifezade Mehmed Tahir Efendi'yi “XVIII nci asrın değerli musikişinaslarından” diye tanımlar. Kaynaklara göre musiki ilminde “hâce-i zaman” olarak anılan şâir, sosyal ve edebi çevrelerde tanınan, sevilen bir şahsiyettir. Bugüne kadar divan sahibi olduğu bilinmeyen Tahir, söz ustası, fesahat ve belagat sahibi, entelektüel, duyarlı bir İstanbullu şairdir.
Niçin etmez felek ehl-i dile rağbet deme Tahir
Yakînen oldu malumum kabahat cümle irfanın
TRT repertuvarında güfteleri bulunan Tahir, musiki ehli olması nedeniyle çeşitli meclislerde karşılaştığı çok farklı insan tiplerini divanındaki şiirlerine yansıtır, özellikle eğlence hayatıyla ilgili sahneleri oldukça canlı tasvir eder.
Aklı çık çık diyerek dairesinden çıkarır
Savt-ı çar-paresine beste miyandır ahbab
18. yüzyılda yaygın olan sebk-i Hindî ve hikemi tarzlarda yazdığı şiirlerinde I. Mahmud, III. Osman ve III. Mustafa İstanbul'unda, yüzyılın renkli ortamı ve gündelik hayatından kesitler yer alır. Yeme içme ve müzikle ilgili unsurlar, rakkaseler, meclislerdeki zevk ehlinin renkli tasvirleri, ayrıca giyim kuşamla ilgili unsurlar, mahalli söyleyişler Tahir'in şiirlerinde izlenen yenilikçi unsurlardır.
Ne bilsin nüsha kadr ü kıymetin cühhal-i bî-insaf
Kütüb cem eylemekle âlim olmaz merdüm-i sahhaf
Âlime cühhâli tercih etmeğe yokdur mesag
Benzemez Sîmurg'a uçsa kuş değil nâdân zâg
***
Sadeddin Nüzhet Ergun, Halifezade Mehmed Tahir Efendi'yi “XVIII nci asrın değerli musikişinaslarından” diye tanımlar. Kaynaklara göre musiki ilminde “hâce-i zaman” olarak anılan şâir, sosyal ve edebi çevrelerde tanınan, sevilen bir şahsiyettir. Bugüne kadar divan sahibi olduğu bilinmeyen Tahir, söz ustası, fesahat ve belagat sahibi, entelektüel, duyarlı bir İstanbullu şairdir.
Niçin etmez felek ehl-i dile rağbet deme Tahir
Yakînen oldu malumum kabahat cümle irfanın
TRT repertuvarında güfteleri bulunan Tahir, musiki ehli olması nedeniyle çeşitli meclislerde karşılaştığı çok farklı insan tiplerini divanındaki şiirlerine yansıtır, özellikle eğlence hayatıyla ilgili sahneleri oldukça canlı tasvir eder.
Aklı çık çık diyerek dairesinden çıkarır
Savt-ı çar-paresine beste miyandır ahbab
18. yüzyılda yaygın olan sebk-i Hindî ve hikemi tarzlarda yazdığı şiirlerinde I. Mahmud, III. Osman ve III. Mustafa İstanbul'unda, yüzyılın renkli ortamı ve gündelik hayatından kesitler yer alır. Yeme içme ve müzikle ilgili unsurlar, rakkaseler, meclislerdeki zevk ehlinin renkli tasvirleri, ayrıca giyim kuşamla ilgili unsurlar, mahalli söyleyişler Tahir'in şiirlerinde izlenen yenilikçi unsurlardır.
Ne bilsin nüsha kadr ü kıymetin cühhal-i bî-insaf
Kütüb cem eylemekle âlim olmaz merdüm-i sahhaf
Âlime cühhâli tercih etmeğe yokdur mesag
Benzemez Sîmurg'a uçsa kuş değil nâdân zâg