Bakır, söz konusu âyinlerin tasavvuftaki "cem" düşüncesinden doğduğu tezini ortaya koyarken, konuyla ilgili bir çok delili de peş peşe sıralıyor.
Cem törenlerinde sâzendar'ın sazı eşliğinde söylenen nefesler ve okunan düvaz-ların, sonra yine saz eşliğinde yapılan semahın, tasavvuf ıstılahında önemli bir yere sahip olan semai andırması, cemde yapılan 12 hizmetten birisi olan "ferraş hizmeti"nin tasavvuftaki "cârub-i lâ" kavramıyla anlatılan durumun, bu törenlere özgü yorumlanış biçimi olması gibi konular, ilk anda dikkatleri çekiyor.
Bakır, bu kitabında, sadece cem konusuyla sınırlı kalmayıp Alevîlik ve Bektaşîlikle ilgili otantik bilgiler de sunuyor okurlarına.
Bu yönüyle, kitabın, genelde Alevîlik ve Bektaşîlik konusunda, özelde ise, cem törenlerinin tarihi ve dîni referansları hususunda muhtemelen Alevî ve Bektaşî vatandaşlarımız tarafından da hissedilen büyük bir boşluğu dolduracağı kanaatindeyim. Bu çabasından dolayı araştırmacımızı tebrik ediyorum. (Arka kapaktan)
Bakır, söz konusu âyinlerin tasavvuftaki "cem" düşüncesinden doğduğu tezini ortaya koyarken, konuyla ilgili bir çok delili de peş peşe sıralıyor.
Cem törenlerinde sâzendar'ın sazı eşliğinde söylenen nefesler ve okunan düvaz-ların, sonra yine saz eşliğinde yapılan semahın, tasavvuf ıstılahında önemli bir yere sahip olan semai andırması, cemde yapılan 12 hizmetten birisi olan "ferraş hizmeti"nin tasavvuftaki "cârub-i lâ" kavramıyla anlatılan durumun, bu törenlere özgü yorumlanış biçimi olması gibi konular, ilk anda dikkatleri çekiyor.
Bakır, bu kitabında, sadece cem konusuyla sınırlı kalmayıp Alevîlik ve Bektaşîlikle ilgili otantik bilgiler de sunuyor okurlarına.
Bu yönüyle, kitabın, genelde Alevîlik ve Bektaşîlik konusunda, özelde ise, cem törenlerinin tarihi ve dîni referansları hususunda muhtemelen Alevî ve Bektaşî vatandaşlarımız tarafından da hissedilen büyük bir boşluğu dolduracağı kanaatindeyim. Bu çabasından dolayı araştırmacımızı tebrik ediyorum. (Arka kapaktan)