Aramice ve arabca hatemı kelimesi mühür ve mühürlü yüzük manasına olup sanskrit ve farscası mühürdür. İbni Mühenna lûgatında (s. 146) Tevki lügatı tuğranın mühür ve alâmet de damga mukabili gösterilmiştir.
Yüzük şeklinde olarak mühür, eski Mısırlılarda Mezepotamyada Humeyriler ve Sasaniler ve Etiler (Hititler) zamanlarında da kullanılmıştır. İslâmiyette de mühür kullanılmış olup Hazret-i Peygamberin hatemi yani yüzük şeklindeki mühürleri gümüşten olup üzerinde (Muhammed Resulullah) yazılı idi; bu mührü halife Ebubekir, Ömer, Osman teberrüken kullanmışlar ve Osman mührü kazaen kuyuya düşürmüş ve bu suretle zayi olmuştur.
Bizim burada tetkik mevzuumuz, Topkapı Sarayında mevcut olup Osmanlılar devrinde kullanılmış olan mühürlerden bahsetmek olacaktır.
Osmanlı İmparatorluğu zamanında üç türlü mühür kullanılmıştır : 1 - Zat mührü, 2 - İsmi havi resmî mühür, 3 - Makam mührü. (Kitaptan)
Aramice ve arabca hatemı kelimesi mühür ve mühürlü yüzük manasına olup sanskrit ve farscası mühürdür. İbni Mühenna lûgatında (s. 146) Tevki lügatı tuğranın mühür ve alâmet de damga mukabili gösterilmiştir.
Yüzük şeklinde olarak mühür, eski Mısırlılarda Mezepotamyada Humeyriler ve Sasaniler ve Etiler (Hititler) zamanlarında da kullanılmıştır. İslâmiyette de mühür kullanılmış olup Hazret-i Peygamberin hatemi yani yüzük şeklindeki mühürleri gümüşten olup üzerinde (Muhammed Resulullah) yazılı idi; bu mührü halife Ebubekir, Ömer, Osman teberrüken kullanmışlar ve Osman mührü kazaen kuyuya düşürmüş ve bu suretle zayi olmuştur.
Bizim burada tetkik mevzuumuz, Topkapı Sarayında mevcut olup Osmanlılar devrinde kullanılmış olan mühürlerden bahsetmek olacaktır.
Osmanlı İmparatorluğu zamanında üç türlü mühür kullanılmıştır : 1 - Zat mührü, 2 - İsmi havi resmî mühür, 3 - Makam mührü. (Kitaptan)