1960'dan bu yana pek çok şiir, deneme ve incelemesi yayımlanmış bir mimarın kalemi ve vizöründen...
“Anadolu gerçek bir kültür kazanı. Hem de gerçekten en eskilerinden... Belki de en eskisi...”
Bu en eski kültür kazanı içinde birbirinin havasını, güneşini, göz hakkını kesmeyen Türk evlerinin “resimli romanı”.
“Türk Evi”, Cengiz Bektaş'ın, içinde doğup büyüdüğü, coğrafyanın birikiminden, yaşama kültüründen doğan “ev”i tanıyabilmek için Balkanlar'da, Adalar'da, tüm Anadolu'da sayısız araştırma inceleme gezisi yaparak, fotoğraflayarak, yazıp çizerek, çoğunu ölçüp biçerek yaptığı ayrıntılı saptamaların okuyucuya bir sunumu…
Cengiz Bektaş, ana ilkelerden kullanılan gereçlere, plan tiplerinden esnekliğe, biçemden dönemlere uzanan geniş bir bakış açısıyla “Türk evi” kavramına bakar:
“Yöresel bütün renkleri içeren Osmanlı yaşama kültürünün ürünü olan evleri, Saraybosna'dan Erzurum'a, benzer temel ilkelere göre gerçekleştirilmiş olarak buluyoruz. Hangi gereçle, nerede, kimin için yapılmış olurlarsa olsunlar, bugün de yaşayan örneklerini incelediğimizde, bu evlerde kimi ortak yönleri, aynı temel ilkeleri saptayabiliyoruz.
Yaşadığı topraklar üzerinde, gelmiş geçmiş bütün kültürlerin doğal kalıtçısı önce orada büyüyenlerdir. Bu nedenle, elbette Makedonya'daki Osmanlı evine bugünün Makedonyalısı Makedonya evi, Filibe'deki Osmanlı evine Bulgaristanlı Bulgaristan evi, Yunanistan'daki Osmanlı evine de bugünün Yunanistanlısı Yunanistan evi diyecektir. Gerçekten de bu evler, yaratıldıkları coğrafyanın evleridir tam tamına...
Ben bugün ‘Türkiye evi' dersem de, ya da Türkiye vatandaşı olarak yaşayanlara, üst kimlik olarak Türk dendiğine göre, ‘Türk evi' dersem de doğru bir şey söylüyorum elbette... Ama bunu, Osmanlı yaşama kültürünün, bütün bu topraklar üzerinde ortak yaşamdan yarattığını bilerek söylüyorum ‘Türk evi' sözünü.”
250'yi aşkın siyah-beyaz fotoğraf ve çizim
İçindekiler
Giriş
Geçmiş
İlkeler
Ana Gereçler
Kentten Konuta
Türk Evinin Plan Tipleri
Esneklik Büyüyebilme, Küçülebilme (Bölünebilme)
Biçem (Üslup)
Dönemler
1960'dan bu yana pek çok şiir, deneme ve incelemesi yayımlanmış bir mimarın kalemi ve vizöründen...
“Anadolu gerçek bir kültür kazanı. Hem de gerçekten en eskilerinden... Belki de en eskisi...”
Bu en eski kültür kazanı içinde birbirinin havasını, güneşini, göz hakkını kesmeyen Türk evlerinin “resimli romanı”.
“Türk Evi”, Cengiz Bektaş'ın, içinde doğup büyüdüğü, coğrafyanın birikiminden, yaşama kültüründen doğan “ev”i tanıyabilmek için Balkanlar'da, Adalar'da, tüm Anadolu'da sayısız araştırma inceleme gezisi yaparak, fotoğraflayarak, yazıp çizerek, çoğunu ölçüp biçerek yaptığı ayrıntılı saptamaların okuyucuya bir sunumu…
Cengiz Bektaş, ana ilkelerden kullanılan gereçlere, plan tiplerinden esnekliğe, biçemden dönemlere uzanan geniş bir bakış açısıyla “Türk evi” kavramına bakar:
“Yöresel bütün renkleri içeren Osmanlı yaşama kültürünün ürünü olan evleri, Saraybosna'dan Erzurum'a, benzer temel ilkelere göre gerçekleştirilmiş olarak buluyoruz. Hangi gereçle, nerede, kimin için yapılmış olurlarsa olsunlar, bugün de yaşayan örneklerini incelediğimizde, bu evlerde kimi ortak yönleri, aynı temel ilkeleri saptayabiliyoruz.
Yaşadığı topraklar üzerinde, gelmiş geçmiş bütün kültürlerin doğal kalıtçısı önce orada büyüyenlerdir. Bu nedenle, elbette Makedonya'daki Osmanlı evine bugünün Makedonyalısı Makedonya evi, Filibe'deki Osmanlı evine Bulgaristanlı Bulgaristan evi, Yunanistan'daki Osmanlı evine de bugünün Yunanistanlısı Yunanistan evi diyecektir. Gerçekten de bu evler, yaratıldıkları coğrafyanın evleridir tam tamına...
Ben bugün ‘Türkiye evi' dersem de, ya da Türkiye vatandaşı olarak yaşayanlara, üst kimlik olarak Türk dendiğine göre, ‘Türk evi' dersem de doğru bir şey söylüyorum elbette... Ama bunu, Osmanlı yaşama kültürünün, bütün bu topraklar üzerinde ortak yaşamdan yarattığını bilerek söylüyorum ‘Türk evi' sözünü.”
250'yi aşkın siyah-beyaz fotoğraf ve çizim
İçindekiler
Giriş
Geçmiş
İlkeler
Ana Gereçler
Kentten Konuta
Türk Evinin Plan Tipleri
Esneklik Büyüyebilme, Küçülebilme (Bölünebilme)
Biçem (Üslup)
Dönemler