Bu musiki içerisinde devlet ve halk tabanlı iki ayrı tür olduğu ,her iki türünde kendi alt katmanlarını oluşturduğu bilinmektedir. Devlet elinde gelişen Musikinin han , Kağan yani Hun döneminden Osmanlı'ya nevbet tabıl ve mehter aracılığı ile aktarıldığı ve bu aktarımın güçlü bir Mevlevi musikisi ile Türk Sanat/ Saray musikisi ve Türk Din musikisini oluşturduğu, halk elindeki musikinin deyiş ve nefesler aracılığı ile dergahlarda da Halk musikisi ve tasavvuf musikisini oluşturduğu anlaşılmaktadır.
Tüm bu gelişmeler içerisinde konumuz ile doğrudan bağlantısı olan Türk Din musikisinin konuları arasında yer alan cami musikisinin yeri hem Türkler için, hem de İslam inancı için çok özel bir konumda bulunmaktadır.
Bu musiki içerisinde devlet ve halk tabanlı iki ayrı tür olduğu ,her iki türünde kendi alt katmanlarını oluşturduğu bilinmektedir. Devlet elinde gelişen Musikinin han , Kağan yani Hun döneminden Osmanlı'ya nevbet tabıl ve mehter aracılığı ile aktarıldığı ve bu aktarımın güçlü bir Mevlevi musikisi ile Türk Sanat/ Saray musikisi ve Türk Din musikisini oluşturduğu, halk elindeki musikinin deyiş ve nefesler aracılığı ile dergahlarda da Halk musikisi ve tasavvuf musikisini oluşturduğu anlaşılmaktadır.
Tüm bu gelişmeler içerisinde konumuz ile doğrudan bağlantısı olan Türk Din musikisinin konuları arasında yer alan cami musikisinin yeri hem Türkler için, hem de İslam inancı için çok özel bir konumda bulunmaktadır.