Ümit İnatçı
10 OCAK-24 ŞUBAT 2018
Metin/Text: Dr. Lisa Paul Streitfeld
Kıbrıs doğumlu sanatçı, 1984 yılında İtalya'nın Perugia kentindeki Pietro Vanucci Güzel Sanatlar Akademisi resim bölümünden mezun oldu. Görsel iletişim tasarımı ve sinema üzerine çalışmalar yapan Ümit İnatçı'nın film, video, belgesel alanında da çalışmaları olmuştur. Farklı üniversitelerde akademisyenlik yapan İnatçı, halen Girne Arkın Yaratıcı Sanatlar ve Tasarım Üniversitesi'nde yönetici ve eğitmen olarak çalışmaktadır.
Lisa Paul Streitfeld kaleme aldığı metinde İnatçı ve sanatı hakkında şunları söyler:
"Her ne kadar Inatçı'nın az rastlanır çağdaş bakışı; hem geçmişi, hem şimdiyi hem de geleceği anlık bir kuantum sıçramasında birleştiriyor olsa da, bu bakış her açısıyla karşıtların kutsal evliliği tanımına denk gelen bir "Hieros Gamos'tur. Hieros Gamos; insanlık medeniyetinin Sümer ile aydınlandığı o parlak dönemin dini idi; hani o yazının icat edildiği ve kutsal evlilik ritüellerinin yeniden canlandığı Kıbrıs'ın Altın Çağı'nda, henüz Yunanlıların adaya ayak basmadan evvelki o dönemin. Hiç kuşkusuz ki Enosis ve Taksim (bölünme ve ilhak) ile ifade bulan bu siyasi çılgınlığa ışık tutup ortaya çıkaran, İnatçı'nın tüm üretiminin kalbinde tesadüfi olmayan bir rastlantısallıkla var olan bu esrardır."
Ümit İnatçı, soyut sembollerle bezenmiş resimlerinde müziği ve armoniyi aradığını belirtir. Ve şöyle devam eder: "Soyutlamalarımda müzikalite ve yazı düzeninde kurgulanmış motifler arasında inşa edilen ritüel resimlerimde, metaforik olarak Hermes ve Orfeus düalizminin yansımasını görebiliriz. Boya resimlerim ve nesne resimlerim her zaman tılsım ve büyüyü çağrıştıran ezoterik bir kurguyu içerirler."
Sanatçı kendini ifade ederken şu şekilde tanımlar: "Güncelliğin içine sıkışmış bir metropolitan entellektüeli gibi değil doğanın kozmik bütünlüğüne dönmeye çalışan bir şaman gibi sanat yapıyorum." İlkellik ve geometri, sezgi ve bilinç, özne ve nesne, gizem ve açıklık, parça ve bütün, şüphe ve mutlak gibi zıtlıkları içeren kavramları işlerinde sorguladığını, ikiliklerle çatışarak tüm yüceliklerin bir rol kapma oyunu olduğunu kanıtlama gayreti içinde olduğunu belirtir sanatçı.
Ümit İnatçı
10 OCAK-24 ŞUBAT 2018
Metin/Text: Dr. Lisa Paul Streitfeld
Kıbrıs doğumlu sanatçı, 1984 yılında İtalya'nın Perugia kentindeki Pietro Vanucci Güzel Sanatlar Akademisi resim bölümünden mezun oldu. Görsel iletişim tasarımı ve sinema üzerine çalışmalar yapan Ümit İnatçı'nın film, video, belgesel alanında da çalışmaları olmuştur. Farklı üniversitelerde akademisyenlik yapan İnatçı, halen Girne Arkın Yaratıcı Sanatlar ve Tasarım Üniversitesi'nde yönetici ve eğitmen olarak çalışmaktadır.
Lisa Paul Streitfeld kaleme aldığı metinde İnatçı ve sanatı hakkında şunları söyler:
"Her ne kadar Inatçı'nın az rastlanır çağdaş bakışı; hem geçmişi, hem şimdiyi hem de geleceği anlık bir kuantum sıçramasında birleştiriyor olsa da, bu bakış her açısıyla karşıtların kutsal evliliği tanımına denk gelen bir "Hieros Gamos'tur. Hieros Gamos; insanlık medeniyetinin Sümer ile aydınlandığı o parlak dönemin dini idi; hani o yazının icat edildiği ve kutsal evlilik ritüellerinin yeniden canlandığı Kıbrıs'ın Altın Çağı'nda, henüz Yunanlıların adaya ayak basmadan evvelki o dönemin. Hiç kuşkusuz ki Enosis ve Taksim (bölünme ve ilhak) ile ifade bulan bu siyasi çılgınlığa ışık tutup ortaya çıkaran, İnatçı'nın tüm üretiminin kalbinde tesadüfi olmayan bir rastlantısallıkla var olan bu esrardır."
Ümit İnatçı, soyut sembollerle bezenmiş resimlerinde müziği ve armoniyi aradığını belirtir. Ve şöyle devam eder: "Soyutlamalarımda müzikalite ve yazı düzeninde kurgulanmış motifler arasında inşa edilen ritüel resimlerimde, metaforik olarak Hermes ve Orfeus düalizminin yansımasını görebiliriz. Boya resimlerim ve nesne resimlerim her zaman tılsım ve büyüyü çağrıştıran ezoterik bir kurguyu içerirler."
Sanatçı kendini ifade ederken şu şekilde tanımlar: "Güncelliğin içine sıkışmış bir metropolitan entellektüeli gibi değil doğanın kozmik bütünlüğüne dönmeye çalışan bir şaman gibi sanat yapıyorum." İlkellik ve geometri, sezgi ve bilinç, özne ve nesne, gizem ve açıklık, parça ve bütün, şüphe ve mutlak gibi zıtlıkları içeren kavramları işlerinde sorguladığını, ikiliklerle çatışarak tüm yüceliklerin bir rol kapma oyunu olduğunu kanıtlama gayreti içinde olduğunu belirtir sanatçı.